کاهش ۳۰ درصدی صادرات انبه پاکستان به‌دلیل جنگ خاورمیانه

به گزارش نخ نیوز، روزنامه داون (Dawn) امروز (یکشنبه) در گزارشی هشدار داد که صادرات انبه پاکستان ممکن است در سال جاری میلادی تا ۳۰ درصد کاهش یابد چراکه پیامدهای ادامه تنش‌ها در خاورمیانه همچنان بر تجارت این کشور اثر گذاشته و همزمان باعث کاهش تقاضا در بازارهای کلیدی شده است.

به گفته تاجران و صادرکنندگان این بخش، انتظار می‌رود فروش انبه در بازارهای خارجی در مقایسه با سال گذشته حداقل ۳۰ درصد کاهش یابد که عمدتاً ناشی از افت تقاضا در کشورهای حوزه خلیج فارس و افزایش قابل توجه هزینه‌های حمل‌ونقل خواهد بود.

در کنار این عوامل، فشار تورمی در داخل پاکستان نیز بر بازار داخلی انبه اثر گذاشته و باعث شده است که برخی خانوارها خرید این محصول را کاهش دهند.

پاکستان سالانه حدود ۱۱۰ میلیون دلار از صادرات انبه درآمد دارد و این کشور با تولید بیش از ۲۰ رقم مختلف، یکی از صادرکنندگان اصلی این محصول در جهان محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان میوه و سبزی پاکستان، حدود ۸۰ درصد صادرات انبه این کشور به بازارهای خلیج فارس، ایران و افغانستان ارسال می‌شود؛ مناطقی که در ماه‌های اخیر با درگیری‌ها و محدودیت‌های تجاری مواجه بوده‌اند.

این انجمن همچنین اعلام کرده است که مجموع صادرات انبه امسال حدود ۸۰ هزار تن برآورد می‌شود که نسبت به فصل گذشته کاهش حدود ۳۰ هزار تنی دارد.

در همین حال، بسته شدن مرز افغانستان باعث توقف انتقال محموله‌ها شده و صدها کامیون در گذرگاه‌های مرزی متوقف مانده‌اند.

از سوی دیگر، محدودیت‌های حمل‌ونقل دریایی و افزایش هزینه انرژی در نتیجه تنش‌های منطقه‌ای، هزینه صادرات را به‌طور قابل توجهی افزایش داده است.

به گفته فعالان بازار، هزینه حمل هر کانتینر ۲۵ تنی انبه از حدود ۱۴۰۰ دلار در سال گذشته به حدود ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار در سال جاری میلادی رسیده است.

با وجود اعلام توافق اولیه برای توقف درگیری‌ها میان آمریکا و ایران، فعالان این بخش می‌گویند این تحول برای فصل جاری انبه دیرهنگام بوده و تأثیر قابل توجهی بر وضعیت صادرات امسال نخواهد داشت.

 

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x