تشکیل قرارگاه ویژه رصد تبلیغات نامتعارف پزشکی/هشدار جدی نظام پزشکی

به گزارش خبرنگار اجتماعی نخ نیوز، در سال‌های اخیر، موضوع تبلیغات در حوزه پزشکی به یکی از بحث‌برانگیزترین و حساس‌ترین موضوعات در فضای سلامت و رسانه تبدیل شده است؛ حوزه‌ای که از یک‌سو با هدف اطلاع‌رسانی، افزایش آگاهی عمومی و معرفی خدمات درمانی شکل گرفته و از سوی دیگر، در برخی موارد با چالش‌های جدی در زمینه اخلاق حرفه‌ای، حفظ حریم خصوصی بیماران و مرزهای مجاز تبلیغات مواجه شده است زیرا در حالی که اصول حرفه‌ای پزشکی همواره بر پایه اعتماد، رازداری و حفظ کرامت انسانی بیماران استوار بوده، گسترش شبکه‌های اجتماعی و رقابت فزاینده برای دیده‌شدن باعث شده برخی رفتارهای تبلیغاتی از چارچوب‌های عرفی و اخلاقی فاصله بگیرند.

بررسی برخی صفحات مجازی اعضای کادر درمان که شاید تعداد محدودی از فعالان حوزه پزشکی را شامل شود، نشان می‌دهد این افراد با هدف افزایش دنبال‌کنندگان، جذب مخاطب یا تبلیغ نام شخصی خود، به شیوه‌هایی روی آورده‌اند که با اصول پذیرفته‌شده حرفه پزشکی همخوانی ندارد.

در برخی از این موارد، انتشار تصاویر غیرمتعارف از روند درمان یا وضعیت جسمانی بیماران، بدون رعایت استانداردهای لازم در زمینه رضایت آگاهانه و حفظ هویت افراد و حتی مسائل اخلاقی به چشم می‌خورد؛ موضوعی که نه‌تنها می‌تواند حریم خصوصی بیماران را نقض کند، بلکه از منظر اخلاق پزشکی نیز محل بحث جدی است. استفاده از چنین محتواهایی در فضای مجازی، اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت موجب افزایش بازدید یا جلب توجه کاربران شود، اما در بلندمدت می‌تواند پیامدهای منفی گسترده‌ای به همراه داشته باشد و اعتماد عمومی نسبت به جامعه پزشکی را تحت تأثیر قرار دهد.

در همین راستا دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی نخ نیوز درباره تبلیغات اعضای جامعه پزشکی در فضای مجازی اظهار کرد: طبق قانون، نظارت بر تبلیغات در حوزۀ بهداشت و درمان برعهده سازمان نظام پزشکی است، آیین‌نامهٔ اجرایی این قانون در جلسه اخیر شورایعالی نیز اصلاحات مورد نیاز را دریافت کرد و نهایی شد.

وی با تأکید بر این‌که اعضای محترم جامعۀ پزشکی و کارت بهداشت و درمان باید این آیین‌نامه را مطالعه کنند و در جریان آن و جرایم و احکام متناسبش قرار بگیرند، افزود: ما وظیفه داریم این آگاهی‌بخشی را انجام بدهیم؛ بخش مهمی از این آگاهی‌بخشی را انجام داده‌ایم و تلاش خواهیم کرد که اطلاع‌رسانی‌ها گسترده‌تر شود تا اعضای کادر بهداشت و درمان بیش از پیش در جریان آیین‌نامۀ تخلفات و احکام متناسب با این تخلفات قرار بگیرند.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از انجمن‌های ارزشمند علمی معتبر، انجمن‌های رشته‌های مختلف، اساتید دانشگاه، بزرگان و پیشکسوتان جامعۀ پزشکی نیز هم در جلسات حضوری، هم در مکاتبات و هم در تماس‌ها با ما به‌شدت از وضعیت نابسامان تبلیغات خدمات پزشکی توسط برخی از کادر درمان ناراحت و ناراضی‌اند. عدۀ بسیار کم و انگشت‌شماری از همکاران با انجام برخی تبلیغات نامتعارف در فضای مجازی، متأسفانه به علم پزشکی و همچنین کرامت و حرمت بیماران ظلم می‌کنند و مسائل علمی و حرمت بیماران را متأسفانه در تبلیغات‌شان رعایت نمی‌کنند.

رئیس‌زاده تأکید کرد: من به‌شکل جدی به این عده هشدار می‌دهم؛ با توجه به این‌که یکی از وظایف اصلی سازمان نظام پزشکی حفظ آبروی پزشکی کشور است بنابراین به افرادی که در اینستاگرام، پیامرسان‌های داخلی و خارجی تبلیغات غیرمتعارف انجام می‌دهند هشدار می‌دهیم که صفحات قبلی‌شان را حذف و از ادامه تبلیغات خارج از عرف خودداری کنند و مطلع باشند که نظام پزشکی حتماً با موارد تخلف به صورت جدی‌تری برخورد می‌کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: ما در این رابطه برای نظارت بر تبلیغات فضای پزشکی و رصد صفحات و برخورد با تخلفات، قرارگاه ویژه‌ای را تشکیل داده‌ایم؛ در این قرارگاه نمایندگانی از سازمان نظام پزشکی، وزارت ارشاد، دادستانی، وزارت بهداشت، دادسرای جرایم پزشکی و تعزیرات حضور دارند و موارد تخلف در هیئت‌های انتظامی بررسی خواهند شد. همچنین دادیار ویژه‌ نظام پزشکی در نظارت بر امور تبلیغات حوزۀ بهداشت و درمان منصوب شده است و در تمام شهرستان‌ها این کار را خواهیم کرد و پرونده‌های تخلفات را به صورت خارج از نوبت حتماً بررسی می‌کنیم و برخوردهای جدی و بازدارنده خواهد بود.

رئیس‌زاده به موضوع ساخت برخی محتواهای غیرمتعارف توسط فعالان فضای مجازی در حوزه سلامت نیز اشاره و بیان کرد: بعضاً برخی از افراد، چه از کادر درمان چه غیر کادر درمان، چه پزشک چه غیر پزشک، از فضاهای مربوط به حوزۀ بهداشت و درمان مثل اتاق عمل،ICU، اورژانس، بخش‌های بستری و مطب‌ها برای تولید کلیپ‌های طنز و غیرمتعارف استفاده می‌کنند که این کار کاملاً خلاف است، چون فضاهای مربوط به بهداشت و درمان و جامعۀ پزشکی در ذهن مردم جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: اتاق عمل یک قداست ویژه در اذهان عمومی دارد؛ بیمارستان جایی است که جان یک مریض آنجا حفظ می‌شود و مورد مداوا قرار می‌گیرد بنابراین هیچ‌کس حق ندارد این‌ موارد را دستمایۀ لمپنیسم و کارهای سطح پایین قرار بدهد. در این خصوص همکاران، به‌خصوص رؤسای مراکز، مدیران بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و همکارانمان باید عنایت کنند که چنین اقداماتی هم جزو تخلفات است؛ یعنی اگر از فضای مرکز و مجموعۀ درمانی استفاده بشود، هم آن مجموعه‌ای که این اجازه را داده و نظارت نکرده مورد پیگرد قرار می‌گیرد و هم افرادی که چنین اقدامات خلاف عرفی انجام داده‌اند مورد پیگیری قرار می‌گیرند. 

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x