آغاز اجرای نظام ارجاع از اسلامشهر/ تخلیه ۴ بیمارستان طی جنگ

 به گزارش خبرنگار اجتماعی نخ نیوز، سیدرضا رئیس کرمی امروز در نشست خبری هفته سلامت در ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: هفته سلامت رویدادی برای جلب توجه افراد و جوامع به موضوع سلامت است، شعار امروز نیز تاب آوری نظام سلامت، مدیریت علمی در بحران است. از سال ۱۴۰۴ تاکنون کشور در بحران‌های مختلفی قرار گرفته و نیازمند این هستیم که با مدیریت علمی و صحیحی وارد بحران‌ها شویم.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی دانشگاه‌های علوم پزشکی افزایش سواد سلامت جامعه است که باید بیش از پیش به آن توجه کنیم.

رئیس کرمی در پاسخ به سوال خبرنگار نخ نیوز مبنی بر تدابیر دانشگاه برای افزایش دسترسی مناطق محروم تهران به خدمات درمانی و کاهش هزینه بیماران این مناطق تصریح کرد: در این موضوع یکی از اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم کمک به توسعه در بخش خصوصی برای تسریع در دسترسی به خدمات است اما برای اینکه به لحاظ هزینه‌ای به مردم کمک شود باید مراکز دولتی وابسته به دانشگاه را گسترش دهیم. مناطق تحت پوشش دانشگاه در جنوب تهران در بیمارستان‌های بهارلو و ضیاییان همه تخصص‌های موردنیاز مردم را دارند و بیمارستان اسلامشهر نیز به زودی افتتاح می‌شود، بیمارستانهای فیروزآبادی و هفت تیر در شهرری نیز خدمات فوق تخصصی را به مردم ارائه می‌دهند. در عین حال یک کار اساسی که در اسلامشهر با راه‌اندازی بیمارستان شروع خواهیم کرد اجرای طرح ارجاع است اگر این اتفاق رخ دهد مراجعه به رده‌های تخصصی و فوق تخصص ضابطه‌مند خواهد شد و هم نوبت‌دهی بیماران و هم در نظر گرفتن تسهیلات ویژه تعرفه‌ای برای افرادی که از این مسیر ارجاع شوند انجام خواهد شد تا دسترسی مردم به خدمات تسهیل شود. 

رئیس کرمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار نخ نیوز مبنی بر وضعیت اجرای نظام ارجاع در مناطق تحت پوشش دانشگاه توضیح داد: هم اکنون بر اساس مدل‌های قبلی، پزشک خانواده و نظام ارجاع در روستاها اجرا می شود اما نظام ارجاعی که بر مبنای اهداف و برنامه‌های وزارت بهداشت تعریف شده به طور رسمی از اسلامشهر اجرا می‌شود. بعد از مدتی با بررسی‌های بیشتر و رفع مشکلات، اجرای این برنامه در مناطق دیگر تسری خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مجروحین جنگ از ابتدا تا انتهای روند درمانی، به صورت رایگان درمان می‌شوند، درباره کمبودهای دارویی نیز بیان کرد: ما به دلیل مسائل ناشی از جنگ در تعدادی از داروها دچار مشکل شدیم اما ارجاع بیماران را به خارج از بیمارستان‌ها برای تهیه دارو نداشته‌ایم. در عین حال کارگاه‌های متعددی برای تجویز منطقی دارو برگزار می‌شود و تذکرات لازم به همکارانی که خارج از عرف علمی دارو تجویز می‌کنند داده می‌شود تا تجویز و مصرف دارو نیز منطقی و مدیریت شود.

رئیس کرمی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران با تمام قوا در جنگ رمضان در خدمت مردم بود، در حوزه درمان هیچ مشکلی در ارائه خدمات ایجاد نشد اگرچه برخی داروها با کمبودهای کشوری مواجه می‌شدند اما داروخانه‌های ۱۳ آبان دانشگاه در ایام جنگ و تعطیلات نوروز نیز در خدمت مردم بودند.

وی با بیان اینکه در حوادث جنگ رمضان ۴ بیمارستان را تخلیه و بیماران را به سایر مراکز منتقل کردیم، خاطرنشان کرد: تمام بیماران که شامل افراد آسیب‌پذیر، زنان باردار و نوزادان بودند را منتقل کردیم. بیمارستان آرش تخلیه شد و بیماران را به سایر مراکز درمانی منتقل کردیم. بیمارستان بهارلو به دلیل مجاورت با راه آهن مجبور به تخلیه شد و همچنین بیمارستان دلارام و مفرح در جنگ تخلیه شدند. همچنین در ایام جنگ یکی از رزیدنت‌های ارتوپدی دانشگاه که درحال اعزام به محل خدمت بود به شهادت رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به قدمت بالای اکثر بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه گفت: امسال بیمارستان بهارلو که بیش از ۸۵ سال قدمت دارد را جایگزین خواهیم کرد. در حال حاضر هزینه ساخت و تجهیز تخت‌های بیمارستانی بسیار افزایش یافته و ساخت هر تخت حداقل یک میلیارد تومان هزینه دارد.

رضا شروین‌بدو، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ادامه اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران از دانشگاه‌های اصلی کشور در حوزه علوم پزشکی است و رسالت بزرگی را در حوزه درمان و آموزش پزشکی برعهده دارد. یکی از رسالت‌های دانشگاه این است که دانشگاهی معین برای بیماران پیچیده یا بیمارانی است که از خارج تهران و کشور به پایتخت مراجعه می‌کنند. 

وی با اشاره به پوشش مراکز درمانی در جنوب و مرکز تهران و اسلامشهر و شهرری گفت: بیش از ۶۶۰۰ تخت دولتی و ۳۳۰۰ تخت غیردولتی داریم. ۵۴۷۱ تخت فعال در حیطه دانشگاهی داریم.

وی انستیتو کانسر را یکی از پروژه های اصلی دانشگاه دانست و گفت: این بیمارستان اکنون در حال ارائه خدمات به بیماران است، همچنین بیمارستان شهدای اسلامشهر با ۴۰۰ تخت خواب در آستانه افتتاح است و تا یک ماه آینده پذیرای بیماران خواهد بود. بیمارستان‌های دانشگاه از نظر اعتباربخشی رتبه‌های بسیار خوبی داشته‌اند و تمام بیمارستان‌ها درجه ۱ اعتباربخشی هستند‌. خطاهای بیمارستانی به طور منظم رصد می‌شوند و سامانه ثبت شکایات نیز به خوبی فعال است و بیش از ۷ هزار مورد بازدید از مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه داشته‌ایم.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست افتتاح گفت: بیمارستان نوین در غرب تهران با ۸۰۰ تخت خواب و بیمارستان علوم اعصاب با ۳۰۰ تخت خواب در دست راه‌اندازی است. باتوجه به مشکلات برخی بیماران در رفت و آمد، کلینیک مجازی دانشگاه فعال شده و به سراسر کشور خدمات ارائه می‌کند و حتی در شرایط قطع اینترنت جهانی، خدمات ما قطع نشده است.

علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ادامه با اشاره به اینکه شبکه بهداشتی کشور که از ابتدای انقلاب اسلامی شکل گرفته شاخص‌های بهداشتی را به طور چشمگیری افزایش داده است، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب شاخص مرگ مادران باردار ۲۵۰ فوتی بوده که اکنون به ۲۳ عدد رسیده است. همچنین شاخص مرگ کودکان زیر ۵ سال حدود ۱۵۰ در هزار کودک بوده اما اکنون شاخص کشوری ۱۴ و شاخص علوم پزشکی تهران زیر ۱۰ نفر است.

وی افزود: این دانشگاه، جمعیتی در حدود ۳.۵ میلیون نفر از مردم تهران شامل جنوب تهران، شهرستان ری و اسلامشهر را تحت پوشش دارد که ۱.۸ میلیون نفر از این افراد در محلات کم برخوردار زندگی می‌کنند. حدود ۳۱۷ واحد بهداشتی در دانشگاه داریم که به ارائه خدمات سلامت می‌پردازند و نزدیک به ۲۵۰۰ نفر پرسنل رسمی دارد.

وی ادامه داد: سالانه ۳ میلیون نفر مراجعه کننده به مراکز بهداشتی دانشگاه داریم که به آن‌ها ۱۸ میلیون خدمت در سال گذشته ارائه شده است. ۲.۸ میلیون نفر از این افراد در سامانه یکپارچه بهداشت ثبت هستند و کارهای بهداشتی برای آن‌ها انجام و ثبت می‌شود. ۷ مرکز روانپزشکی سلامت روانی اجتماعی در نقاط مختلف تهران داریم که روانپزشکان در آن‌ها مستقر هستند. همچنین پوشش واکسیناسیون زیر ۵ سال تقریباً ۱۰۰ درصد، پوشش بیماران دیابتی ۴۰ درصد، پوشش غربالگری بیماری‌های متابولیک و شنوایی به ترتیب ۱۰۰ درصد و ۸۸ درصد است.

اولیائی منش درباره خدمات دانشگاه در ایام جنگ نیز بیان کرد: در جنگ ۴۰ روزه حدود ۲۰۰ هزار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی داشتیم و هیچ یک از مراکز بهداشتی دانشگاه تعطیلی نداشتند. در ایام عید علیرغم شرایط جنگی ۱۵ هزار بازدید از مراکز غذایی و رستوران‌ها داشتیم، ۱۹ هزار مورد واکسیناسیون نیز انجام شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره بیماری‌های مزمن موردغربالگری نیز بیان کرد: ۲۵ درصد جامعه فشار خون دارند و ۱۱ درصد مردم و ۱۴ درصد افراد بالای ۳۰ سال دیابت دارند. یکی از مشکلات کشور این است که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت و فشار خون، مراجعه مناسبی به مراکز درمانی ندارند و بسیاری از افراد از ابتلای خود به این بیماری‌ها آگاهی کافی ندارند.

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x