
مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی نخ نیوز، با اشاره به وضعیت نابسامان بازار خودرو گفت: مجلس در بودجه ۱۴۰۴ و قانون برنامه هفتم به دنبال کاهش سالیانه تعرفه واردات خودرو بود؛ زیرا منجر به رقابتی کردن بازار و حذف دولت در قیمتگذاری و سهامدار بودن در بازار خودرو داخلی میشد.
وی افزود: در همین راستا مجلس در مصوبهای تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ را از ۱۰۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش داد تا به دنبالش هر سال ۲۰ درصد از تعرفه واردات خودرو کم شود اما متاسفانه این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد و تعرفه واردات خودرو ۱۰۰ درصد باقی ماند.
نماینده اردکان در مجلس گفت: با این تصمیم، عملاً هیچ خودرویی وارد کشور نشد. از سوی دیگر، فقط یک بال برای بهبود بازار خودرو یعنی واگذاری سهام شرکتهای خودروساز از سوی دولت اجرا شد و همین موضوع، وضعیت بازار را بدتر کرد. اکنون بخش خصوصی که سهام دولت را خریده، میگوید دولت دیگر نقشی ندارد و خودش هر قیمتی که بخواهد تعیین میکند. این وضعیت باعث شکلگیری بازیهای قیمتی و جنگهای قیمتی شده است؛ پدیدهای که برای اولینبار تجربه میشود. نتیجه تمامی این بههمریختگی بازار خودرو است که بار این نابسامانیها بر دوش مردم خواهد بود.
وی تاکید کرد: حتما ما در لایحه بودجه سال آینده، ایده و اعتقادمان درباره بازار خودرو را دنبال خواهیم کرد. اگر اتفاقی درباره بازار خودرو رخ ندهد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اقتصاد و رئیسکل بانک مرکزی باید پاسخگوی باشند.
پوردهقان درباره نقش وزارت صمت در بازار خودرو گفت: با وجودی که تعرفهگذاری در اختیار وزیر صمت نیست اما وزیر صمت میتواند واردات خودرو را تسهیل کند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: اکنون که دولت سهامداری در ایرانخودرو را از دست داده و بهزودی در سایپا نیز واگذار خواهد کرد، باید وزیر صمت محکم پشت سر واردات واقعی نه واردات کوتاهمدت بایستد. همه این کارها در حوزه اجرا است و ما این موارد را از وزیر صمت میخواهیم ؛ اگر بحث واردات به همین سمت حرکت کند، حتما وزیر صمت را مواخذه و حق مردم را مطالبه خواهیم کرد.


