زلنسکی در حال برنامه‌ریزی یک بازنگری «جدی» در تیم رهبری کشورش است

رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای در رابطه با برنامه‌های گزارش‌شده برای اخراج ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین گفت در حال برنامه‌ریزی یک بازنگری «جدی» در تیم رهبری کشورش است.
به گزارش نخ نیوز، تنش‌ها بین رئیس‌جمهور اوکراین و ژنرال ارشد او از سال گذشته افزایش یافته و گزارش‌های متعددی در روزهای گذشته حاکی از برکناری قریب‌الوقوع والری زالوژنی از سمت خود است. زلنسکی در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، برای اولین بار به این شایعات پرداخت.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به کانال خبری RAI TG۱ ایتالیا گفت: «وقتی در مورد این صحبت می‌کنیم، منظور من جایگزینی یک سری از رهبران دولتی است، نه فقط در یک بخش مانند ارتش. من به این جایگزین فکر می‌کنم، اما شما نمی‌توانید بگویید که خب ما در اینجا یک نفر را جایگزین کردیم.» او استدلال کرد که «اگر می‌خواهیم برنده شویم، همه باید در یک مسیر حرکت کنیم و قانع شده باشیم که پیروز می‌شویم.»
زلنسکی بدون توضیح بیشتر در مورد هرگونه تغییر احتمالی پرسنل در دولت خود گفت: «من یک چیز جدی در ذهن دارم، که مربوط به یک شخص نیست، بلکه در مورد جهت‌گیری رهبری کشور است.»
به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور اوکراین به فقدان «انرژی مثبت» در ژنرال ارشد خود اشاره می‌کند که پنجشنبه در مقاله‌ای که توسط سی‌ان‌ان منتشر شد، خواستار «بازطراحی عمده عملیات‌های میدان نبرد و کنار گذاشتن تفکر کلیشه‌ای و قدیمی» شد. زلنسکی در مصاحبه‌ای در ماه نوامبر، علنا از توصیف زالوژنی از جنگ به‌عنوان «بن‌بست» انتقاد کرد.
با این حال، زلنسکی در مصاحبه روز یکشنبه با شبکه ایتالیایی اذعان کرد که درواقع یک «بن‌بست در جنگ زمینی» وجود دارد و حتی درخواست زالوژنی برای «وسایل فنی مدرن» برای ادامه مبارزه با روسیه را تکرار کرد. او مدعی شد: «مهمات کافی نیست.»
به گفته منابع داخلی که با روزنامه واشنگتن‌پست صحبت می کردند، گزارش شده که زلنسکی از قبل به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اطلاع داده که قصد دارد زالوژنی را اخراج کند. کاخ سفید در مواجهه با این خبر نه از آن حمایت کرد، نه مخالفتی نشان داد.
در همین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز یکشنبه به سی‌بی‌اس گفت جای واشنگتن نیست که در «تصمیمات پرسنلی» مانند اخراج زالوژنی «درگیر» شود. سالیوان به این شبکه خبری آمریکایی گفت: «این چیزی نیست که دولت ایالات متحده به آن فکر کند.»
به گفته یک مقام ارشد وزارت دفاع اوکراین، زلنسکی هنوز رسما ژنرال زالوژنی را برکنار نکرده و حتی هنوز جایگزینی برای زالوژنی پیدا نکرده است. منابع به روزنامه واشنگتن‌پست گفتند که زلنسکی در جستجوی یک چهره جدید مناسب برای فرمانده نظامی خود به امید «کاهش نارضایتی عمومی» نسبت به برکناری اوست.

مطالب مرتبط

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x