چهارمین هفته تظاهرات هزاران نفری آلمانی‌ها علیه حزب راست افراطی

در حالی که اعتراضات سراسری علیه حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» وارد چهارمین هفته خود شد، حدود ۲۰۰ هزار معترض آلمانی شنبه در آلمان به خیابان‌ها آمدند که بیشتر آنها در برلین، پایتخت این کشور بودند.
به گزارش نخ نیوز، تجمع‌های اعتراضی آلمانی‌ها روز شنبه در شهرهایی مانند ماینز، درسدن و هانوفر هم برگزار شد که این نشانه‌ای از هشدار فزاینده علیه حزب دست راستی «آ.اف‌.د» (AfD) است که با طرح‌های مهاجرتی‌اش موجی از وحشت را در میان شهروندان این کشور به راه انداخته است.
حدود ۱۵۰ هزار معترض اطراف ساختمان پارلمان «رایشس‌تاگ» در برلین تجمع کردند و معترضان با شعار «ما دیوار آتش هستیم»، اعتراضشان را علیه افراط گرایی دست‌راستی نشان داده و حمایت از دموکراسی را به نمایش گذاشتند.
در همین راستا اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «چه در آیزناخ، هامبورگ یا برلین؛ در شهرهای کوچک و بزرگ سراسر کشورمان، بسیاری از شهروندان گرد هم می‌آیند تا علیه فراموشکاری، علیه نفرت و علیه سخنان نفرت‌انگیز تظاهرات کنند.»
او گفت این تظاهرات «نشانه‌ای قوی به نفع دموکراسی و قانون اساسی ما» است.

موفقیت آلترناتیو برای آلمان، نگرانی احزاب جریان اصلی آلمان را برانگیخته است. آنها می‌ترسند که آ.اف.د در سه انتخابات ایالتی در شرق آلمان که ماه سپتامبر برگزار می‌شود، موفق شود، گرچه نظرسنجی‌های اخیر نشان‌دهنده کاهش جزئی در حمایت از آ.اف.د است.
یاکوب اسپرینگفلد، که برای «سازمان غیردولتی همبستگی شبکه زاکسن» کار می‌کند، گفت از اینکه خیلی طول کشیده تا تظاهرات گسترده علیه راست‌های افراطی به راه بیفتد، شوکه شده، چرا که آ.اف.د تاکنون موفق شده آرای بسیاری از جوامع کوچک‌تر را به دست آورد. او گفت: «اما اکنون یک تکانه وجود دارد. و این واقعیت که این لرزش در راه است، امیدی را ایجاد می‌کند.»

در اوایل این هفته، یک نظرسنجی فورسا نشان داد که حمایت از حزب آلترناتیو برای آلمان برای اولین بار از ژوئیه به زیر ۲۰ درصد رسیده است و رای‌دهندگان از تظاهرات سراسری علیه این حزب راست افراطی به عنوان مهمترین موضوع یاد می‌کنند.
براساس این نظرسنجی، آ.اف.د با ۳۲ درصد پس از محافظه‌کاران اصلی اپوزیسیون در جایگاه دوم قرار دارد، در حالی که سوسیال دموکرات‌های چپ میانه شولتس با ۱۵ درصد در نظرسنجی سوم شدند.
علت اعترضات چیست؟
موج اعتراضات علیه این حزب راست افراطی، با گزارشی در ۱۰ ژانویه از سوی رسانه تحقیقاتی «کورکتیو» (Correctiv) آغاز شد که فاش کرد اعضای آ.اف.‌د در ماه نوامبر با افراط‌گرایان در شهر پوتسدام دیدار کردند تا درباره اخراج مهاجران و «شهروندان غیر همسان‌سازی شده» گفت‌وگو کنند. بر اساس گزارش‌ها، اعضای محافظه‌کار اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU)، حزب اصلی اپوزیسیون هم در آن جلسه حضور داشتند.
شرکت‌کنندگان در این نشست درباره «مهاجرت دوباره» بحث کردند، اصطلاحی که اغلب در محافل راست افراطی به عنوان تعبیری برای اخراج مهاجران و اقلیت‌ها استفاده می‌شود.

خبر این نشست بسیاری را در آلمان شوکه کرد؛ آن هم در زمانی که حزب افراطی آ.اف‌.د در نظرسنجی‌ها پیش از سه انتخابات منطقه‌ای مهم در شرق آلمان، جایی که حمایت این حزب قوی‌ترین است، پیشروی می‌کند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که اول هفته به تظاهرات ملحق شد، گفت که هرگونه طرحی برای اخراج مهاجران یا شهروندان، به طور یکسان به منزله «حمله علیه دموکراسی ما و به نوبه خود به همه ماست.»
حزب تندرو آلترناتیو برای آلمان، حضور اعضای خود در این نشست را تایید کرد، اما مدعی است که پیشنهادهای مهاجرت مجدد آن که بخشی از تازه‌ترین مانیفست انتخاباتی حزبی بود، شامل شهروندان آلمانی دارای تابعیت نمی‌شود. این اظهارات در این نشست توسط یک شخصیت راست افراطی اتریشی به نام مارتین سلنر که عضو آ.اف‌.د نیست، بیان شد.
تینو چروپالا، از رهبران آ.اف.د به تازگی در مصاحبه با دویچلن‌فونک گفت، «در حالی که همراهی با دولت و آمدن به خیابان‌ها مشروع است، معترضان نباید اجازه دهند که از آنها برای منحرف کردن توجه احزاب از مشکلات واقعی این کشور سوءاستفاده شود. آلمان باید شامل آلمانی‌هایی با یک سابقه مهاجرتی باشد و این حزب قصد ندارد آنها را اخراج کند.»
 

مطالب مرتبط

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x