اعتراضات هزاران نفری در آلمان علیه سیاست‌های مهاجرتی

حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان (AfD) روز شنبه پس از افشای گزارشی که نشان داد این حزب در اواخر سال گذشته درباره اخراج میلیون‌ها مهاجر از جمله شهروندان آلمانی صحبت کرده بود، با جمعیت گسترده معترضان مواجه شد.
به گزارش نخ نیوز، گروه روزنامه‌نگاری تحقیقی «کورکتیو» (Correctiv) چهارشنبه گذشته گزارشی را در مورد نشست بین حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان و جنبش هویت‌خواهی (IM) در ماه نوامبر منتشر کرد و مدعی شد که مارتین سلنر، عضو جنبش هویت‌خواهی، طرحی را برای «مهاجرت مجدد» مهاجران به خارج از آلمان، از جمله کسانی که تابعیت دارند، ارائه کرد اما نتوانستند یکپارچه شوند.
حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان تایید کرده که این دیدار، که گفته می‌شود با دوربین‌های مخفی ضبط شده، برگزار شده اما این مساله را رد کرده که چنین چیزی نشان‌دهنده سیاست حزب آنها باشد. یک سخنگوی این حزب به رویترز گفت: «حزب آلترناتیو برای آلمان موضع خود را در مورد سیاست مهاجرت، به دلیل یک نظر مطرح شده در یک جلسه غیر مرتبط با آاف‌د تغییر نخواهد داد.»
معترضان در سراسر آلمان در حالی که این نشست را با رفتار نازی‌ها مقایسه می‌کردند، روز شنبه تابلوهایی را در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود «امروز دوباره نمی‌آید»، «دفاع از دموکراسی» و «علیه نفرت».
به گفته پلیس آلمان، تظاهرات روز شنبه در فرانکفورت با جمعیت حدود ۳۵۰۰۰ نفر و یک تظاهرات دیگر در هامبورگ با جمعیت حدود ۵۰۰۰۰ معترض برگزار شد. برخی اعتراضات دیگر در شهرهایی مانند اشتوتگارت، نورنبرگ و هانوفر اتفاق افتاد.

تظاهرات هامبورگ به دلیل نگرانی‌هایی بابت تراکم جمعیت و حفظ ایمنی، زودتر به پایان رسید. تظاهرات بزرگ در شهرهایی مانند برلین و مونیخ هم برای روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده است.
این گزارش و اعتراضات متعاقب آن همچنین خواستار ممنوعیت فعالیت حزب آلترناتیو برای آلمان در این کشور شده است. آاف‌د در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۲۳ درصد از آلمانی‌ها از آن حمایت می‌کنند.
حزب آلترناتیو برای آلمان، اولین حزب راستگرا پس از نازی‌ها بود که در سال گذشته در انتخابات شهرداری و شورای منطقه‌ای پیروز شد. این حزب همچنین در انتخابات ایالتی در بایرن و هسن به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به‌تازگی با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، حزب آلترناتیو برای آلمان و جنبش هویت‌خواه را محکوم کرد و آنها را با «رایش سوم» مقایسه کرد.
شولتس گفت: «ما از همه محافظت می‌کنیم – صرف‌نظر از منشاء، رنگ پوست یا اینکه چقدر این مساله برای افراد متعصب ناراحت‌کننده است.» گرچه مهاجرت یکی از موضوعات مهم در این کشور است، اما خود شولتس قبلا اذعان کرده بود که تعداد زیادی از مهاجران به آلمان می‌آیند.

مطالب مرتبط

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x