امنیت اقتصادی و سیاسی بدون توجه به منابع طبیعی امکان‌پذیر نیست

نخ نیوز/البرز معاون امور جنگل‌های سازمان مراتع، جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور گفت: امروز بر کسی پوشیده نیست که اگر در سرزمین به دنبال امنیت زیستی، غذایی، اقتصادی، سیاسی و ملی هستیم بدون توجه به منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و فعالیت ما امکان پذیر نیست.
به گزارش نخ نیوز، نقی شعبانیان روز دوشنبه چهارم دی ماه در مراسم بزرگداشت استاد کریم ساعی که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، با بیان اینکه مدیریت درست جنگل‌ها باید بدون دخالت بخش‌های مختلف و با پشتوانه علمی انجام شود؛ گفت: این مدیریت اگر بدون پشتوانه علمی انجام شود اشتباه است.
وی به تجربه خود در تصمیم‌گیری مدیریت یک موضوع تخصصی اشاره کرد و افزود: پس از این تصمیم با ما تماس گرفتند که یک جلسه با حضور دستگاه نظارتی و قانونگذاری برگزار شده که ما هم باید در آن حضور پیدا می‌کردیم. مسئول کمیسیون مربوطه از من پرسید که چرا شما چنین تصمیمی گرفته‌اید؟ فلانی با این تصمیم مخالف است. بنده پاسخ دادم ای کاش از من درباره پشتوانه علمی آن تصمیم سوال می‌کردید نه اینکه یک شخص با آن مخالف است.
شعبانیان با بیان اینکه ما ادعا می‌کنیم در خاورمیانه حرف اول علمی را می‌زنیم؛ خاطرنشان کرد: پس این ظرفیت به چه درد ما می‌خورد؟ ما در خاورمیانه در بخش منابع طبیعی حرف برای گفتن داریم. بر اساس همین ظرفیت قرار شد از دانشگاه‌ها درباره آن تصمیم نظرخواهی شود که نامه زده شده ولی با نفوذ هیچ اتفاقی رقم نخورد.
وی ادامه داد: در اجرا باید اول منابع طبیعی را بشناسیم در این بخش هم ضعیف عمل کرده‌ایم ادارت منابع طبیعی ما تا دو سه سال گذشته فقط هر زمان زمین نیاز بود به جلسات دعوت می‌شدند اما با کارهایی که انجام شد امروزه خود استانداران منابع طبیعی‌چی شده‌اند و کارگروه‌های منابع طبیعی با ریاست استانداران تشکیل می‌شود.
معاون امور جنگل‌های سازمان مراتع، جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور در ادامه با انتقاد از نبود تحقیقات به روز در حوزه منابع طبیعی و جنگلداری ادامه داد: ما هنوز در این بخش به منابع دو سه دهه قبل مراجعه می‌کنیم چون مقالات و کتاب‌های امروز فقط به کار ارتقاء مرتبه استادی می‌آید. برای نمونه در خوزستان ۲۹۰ هزار هکتار برای زراعت چوب استعدادیابی شد در مورد نحوه کشت، میزان آب و کود مورد نیاز و … پرسش‌هایی مطرح شد اما کسی پاسخی به آن نداد.
شعبانیان خاطرنشان کرد: در بخش آموزش واقعا کشور ما این همه دکتر نیاز داشت؟ سیاست غلط وزارت علوم به گونه‌ای است که  به دانشگاه‌هایی دکتری می‌دهد که در حد کاردانی هم نیست. این نیاز به بازنگری دارد. اگر بخش اجرا بخواهد به پاسخ سوالات خود برسد به نگاه دیگری نیاز است.
وی در پایان گفت: امروز بر کسی پوشیده نیست که اگر در سرزمین به دنبال امنیت زیستی، غذایی، اقتصادی، سیاسی و ملی هستیم بدون توجه به منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و فعالیت ما امکان پذیر نیست.

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x