کوچ عشایر استان تهران به مناطق گرمسیری/تلاش برای تامین نهاده مورد نیاز عشایر

مدیر امور عشایر استان تهران با اشاره به انتقال عشایر استان تهران به مناطق گرمسیری از تلاش برای تامین نهاده مورد نیازعشایر خبر داد و گفت: امسال ۴هزار و ۱۸۸ تن نهاده و ۴۶۵ تن آرد خوراکی در اختیار عشایر استان تهران قرار گرفته است.
فرشید ذبیحی در گفت و گو با نخ نیوز، درباره کوچ عشایر استان تهران به مناطق گرمسیری گفت: عشایر استان تهران به همراه عشایر استان‌های همجوار همانند مازندران، سمنان و قم تا نیمه شهریور در مناطق سردسیر استان در شهرستان‌های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند حضور داشتند و اکنون همه عشایراستان تهران در مناطق گرمسیر همچون شهرستان‌های ورامین، پاکدشت، پیشوا، ری، ملارد و شهریار مستقر شده اند.
وی افزود: بیشتر فعالیت‌ها و تولیدات عشایری در مناطق گرمسیر انجام می‌شود و با توجه به امکانات لازم و ارائه تسهیلات مناسب بانکی پیش بینی می‌شود امسال نیز میزان تولیدات محصولات عشایری افزایش پیدا کند. یکی از مشکلات جدی عشایر تامین نهاده است که در راستای حل این دغدغه عشایر گام های بزرگی برداشته شده است.
وی تاکید کرد: هماهنگی‌های لازم برای تامین نهاده عشایر در فصل زمستان انجام شده و امیدواریم با تصمیمات اتخاذ شده مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. در یک سال اخیر میزان قابل توجهی نهاده در اختیار عشایر قرار گرفته که در هفت ماه امسال نیز چهار هزار و ۱۸۸ تن نهاده و ۴۶۵ تن آرد خوراکی در اختیار عشایر استان تهران قرار گرفت.
مدیر امور عشایر استان تهران ادامه داد: ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست. عشایر استان تهران قشلاق را در جنوب‌شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.
ذبیحی افزود: جامعه عشایری استان تهران نقش موثری در حوزه تولیدات استان دارد به شکلی که در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن انواع محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی را تولید کردند. در حقیقت عشایر استان تهران با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز هستند.

مطالب مرتبط

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x