انرژی پاک ترمز ندارد

نخ نیوز/خراسان رضوی آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تقاضا برای نفت، زغال سنگ و گاز قرار است تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد.
به نقل از ویفروم، آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که همچنان تقاضا برای سوخت‌های فسیلی بسیار زیاد است و نمی‌توان به هدف توافق پاریس برای محدود کردن افزایش متوسط دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد دست یافت.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تقاضای جهانی برای سوخت فسیلی تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد زیرا خودروهای الکتریکی بیشتری وارد جاده‌ها می‌شوند و چین نیز به سمت انرژی پاک‌تر حرکت می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی در چشم‌انداز سالانه انرژی جهان اعلام کرد که اوج تقاضای نفت، گاز طبیعی و زغال‌سنگ در این دهه بر اساس سیاست‌های کنونی دولت‌ها قابل مشاهده و این اتفاق، برای اولین‌بار رخ داده است.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: انتقال به انرژی پاک در سراسر جهان اتفاق می‌افتد و غیرقابل توقف است، با این حال در شرایط فعلی، تقاضا برای سوخت‌های فسیلی بسیار بالا خواهد بود و نمی‌توان به هدف توافق پاریس برای محدود کردن افزایش متوسط دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد دست یافت.
آژانس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: این مورد نه تنها باعث بدتر شدن اثرات آب و هوایی پس از یک سال گرمای بی‌سابقه می‌شود، بلکه امنیت سیستم انرژی را نیز تضعیف می‌کند که برای دنیایی خنک‌تر با رویدادهای جوی شدید، کمتر ساخته شده است.
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۳۰ تقریباً ۱۰ برابر تعداد کنونی خودروهای الکتریکی در جاده‌ها در سراسر جهان وجود داشته باشد و به سیاست‌های حمایت از انرژی پاک در بازارهای کلیدی اشاره کرد که بر تقاضای سوخت‌های فسیلی در آینده تأثیرگذار خواهد بود.
به‌عنوان مثال، اکنون آژانس انتظار دارد ۵۰ درصد از ثبت‌نام خودروهای جدید در ایالات‌متحده در سال ۲۰۳۰ الکتریکی شود، در حالی که در چشم‌انداز دو سال پیش آن این میزان ۱۲ درصد بود که عمدتاً در نتیجه قانون کاهش تورم ایالات‌متحده است.
همچنین آژانس بین‌المللی انرژی، نقش چین را به‌عنوان منبع کلیدی رشد تقاضای انرژی در حال تغییر می‌بیند. در این گزارش آمده است، در حالی که چین در دهه گذشته تقریباً دو سوم افزایش مصرف جهانی نفت را به خود اختصاص داده است اما شتاب ناشی از این مورد در کشور چین رو به افول و این کشور به یک «قدرت انرژی پاک» تبدیل شده است که فروش خودروی الکتریکی آن در سال ۲۰۲۲ رشد کرد.
در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: «اگر کشورها به وعده‌های انرژی و اقلیم ملی خود به‌موقع و به‌طور کامل عمل کنند، پیشرفت انرژی پاک با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت» و مزایای بی‌شماری ازجمله فرصت‌ها و مشاغل صنعتی جدید، امنیت انرژی بیشتر، هوای پاک‌تر، دسترسی جهانی به انرژی و آب و هوای امن‌تر برای همه وجود دارد.
پایان دوره رشد سوخت‌های فسیلی به معنای پایان سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی نیست اما منطق افزایش هزینه‌ها را تضعیف می‌کند. در این گزارش آمده است که کلید یک انتقال منظم، افزایش سرمایه‌گذاری در تمام جنبه های یک سیستم انرژی پاک است.

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x