ریابکوف: «پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا» با اهداف امنیتی روسیه مغایرت دارد

معاون وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) گفت، آن دسته از افرادی که انتظار دارند مسکو به “پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا” بازگردد، باید از وهم و خیال دست بکشند و غرب باید بداند که این پیمان با منافع امنیتی روسیه مغایرت دارد.
به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه طی مصاحبه‌ای با نشریه “پارلامنتسکایا گازتا” بیان کرد: “پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا” سالهاست که عملکرد درستی ندارد، بنابراین خروج ما از آن نمی‌تواند وضعیت را بدتر کند.
وی افزود: همزمان با اینکه این پیمان با منافع امنیتی ما در تضاد است، آن دسته از افرادی که نسبت به بازگشت روسیه به این معاهده امیدوارند باید از وهم و خیال خود دست بکشند و همچنین غرب باید این حقیقت آشکار را بداند.
سرگئی ریابکوف از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به عنوان مسئول و ناظر روند خروج از این پیمان به پارلمان روسیه معرفی شد. این انتصاب روز چهارشنبه از سوی کرملین اعلام شد و ریابکوف قرار است نماینده دولت در پارلمان روسیه باشد تا به مسئله خروج از این پیمان رسیدگی کند.
پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا یکی از سنگ‌بناهای کاهش تنش بین بلوک پیمان ورشو و ناتو در روزهای پایانی شوروی بود. این پیمان که در ۱۹۹۰ امضا شد، یک سری محدودیت‌هایی را برای استقرار نیروهای متعارف در قاره اروپا وضع و مکانیسم‌های شفاف‌سازی مختلفی ایجاد کرد.
مسکو مدت‌ها شکایت داشت که گسترش ائتلاف نظامی ناتو شامل الحاق بخش‌های سابق سازمان پیمان ورشو، تضعیف‌کننده این پیمان است.
در سال ۲۰۰۷، روسیه تعلیق نسبی از پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا را اعلام کرد و علتش را هم ناکامی اعضای جدید ناتو در مجبور کردن نیروهای نظامی خود در تبعیت از این پیمان دانست. در نهایت مسکو در مارس سال ۲۰۱۵ تصمیم خود را مبنی بر توقف کامل حضور در پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا اعلام کرد و گفت، انگیزه‌ای برای ادامه همکاری ندارد.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x