آمریکا: آفریقای جنوبی به روسیه سلاح می‌دهد

سفیر آمریکا در پرتوریا دولت آفریقای جنوبی را به تامین کمک و حمایت نظامی به روسیه متهم کرد.
به گزارش نخ نیوز، به نقل از شبکه خبری یورونیوز، “روبن بریگتی”، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی در حالی این کشور را به ارائه کمک‌های نظامی به روسیه متهم کرده که این کشور آفریقایی در درگیری اوکراین خود را بی طرف اعلام کرده بود.
وی در جریان دیدار و گفت‌وگو با رسانه‌های محلی گفت، آمریکا متقاعد شده که سلاح و مهمات از نزدیکی کیپ تاون اوایل دسامبر ۲۰۲۲ بر روی یک کشتی باری روسی بار زده شده پیش از آنکه به روسیه منتقل شود.
این دیپلمات آمریکایی افزود: مسلح کردن روس‌ها به شدت جدی است و ما می‌دانیم که این مساله حل و فصل نشده است. ما مایلیم که آفریقای جنوبی سیاست بی طرفی خود را در پیش بگیرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره قاطعیت اطلاعات آمریکا پیرامون محموله بارگیری شده بر روی کشتی روسی نیز گفت که این مساله حتمی و قطعی است.
پهلوگیری این کشتی در پایگاه دریایی Simon’s Town در شبه جزیره کیپ باعث ایجاد جنجال در آفریقای جنوبی در اواخر سال گذشته شد.
حزب اصلی اپوزیسیون این کشور “ائتلاف دموکراتیک” از دولت خواست تا توضیح دهد چطور یک کشتی باری روسی که هدف تحریم‌های غربی قرار دارد، اجازه پیدا کرده تا در این منطقه پهلو بگیرد.
یکی از مقام‌های این حزب این سوال را مطرح کرد که چطور این کشتی باری در یک بندر نظامی بجای یک بندر تجاری پهلو گرفته و چرا اینچنین موارد مرموز و مخفیانه‌ای پیرامون این مساله وجود دارد.
از آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، آفریقای جنوبی به صورت رسمی طرف مسکو را نگرفته است.
کمی پس از آغاز حمله، سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی اعلام کرد که به صورت تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود صحبت کرده و درباره اوضاع پیرامون این جنگ گفت‌وگو داشته است اما متن یا بیانیه آن در دسترس نیست.
روسای جمهوری روسیه و آفریقای جنوبی تابستان گذشته میلادی نیز گفت‌وگوی تلفنی داشتند و این بار درباره تحقق امنیت جهانی غذا پیش از نشست بریکس صحبت کردند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x