طرح «راه‌آهن منطقه‌ای»؛ یکی از محورهای سفر سالیوان به عربستان

یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که یکی از محورهای مهم سفر مشاور امنیت ملی این کشور به عربستان سعودی که قرار است امروز (یکشنبه) انجام شود، گفت‌وگو با همتایان سعودی، اماراتی و هندی خود درباره طرح راه‌آهن منطقه‌ای برای متصل کردن کشورهای منطقه به یکدیگر است.
به گزارش نخ نیوز، آکسیوس به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: مشاوران امنیت ملی آمریکا، عربستان سعودی، امارات و هند قصد دارند در نشست روز یکشنبه خود در عربستان، درباره یک پروژه زیرساختی احتمالی گفت‌وگو کنند که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای عرب را با راه‌آهن به هم وصل کرده و این مسیر با خطوط کشتیرانی تا هند ادامه می‌یابد.
طبق این گزارش، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در این نشست با همتایان خود درباره برخی مسائل منطقه‌ای دیگر نیز گفت‌وگو می کند.
آکسیوس به نقل از یک مقام سابق صهیونیست نیز اعلام کرد: آمریکا قصد دارد با طرح اتصال کشورهای عربی حوزه خلیج ‌فارس به هند، با گسترش نفوذ چین در منطقه مقابله کند.
طبق این گزارش، طرح اتصال کشورهای عرب حوزه خلیج ‌فارس به هند با خطوط راه‌آهن و کشتیرانی، ۱۸ ماه پیش در کنفرانس گروه موسوم به «I۲U۲» متشکل از رژیم صهیونیستی، هند، امارات و آمریکا مطرح شده بود و طی سال گذشته رژیم اسرائیل چند بار این موضوع را در نشست‌های بعدی این گروه پیگیری کرده است.
گروه I۲U۲ اواخر سال ۲۰۲۱ با هدف گفت‌وگو درباره طرح‌های زیرساختی عمرانی بزرگ و مشترک در خاورمیانه شکل گرفت.
طبق گفته منابع آکسیوس، طرح ساخت یک راه‌آهن سراسری فرامنطقه‌ای نیز ابتدا در این گروه، توسط نمایندگان اسرائیل ارائه شد و بعدها دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش کرد تا موافقت مقام‌های عربستان سعودی برای مشارکت در این طرح عمرانی فرامنطقه‌ای را به‌دست آورد.
آکسیوس در ادامه در این باره اعلام کرد، علی‌رغم اینکه رژیم صهیونیستی ابتدا طرح ساخت یک راه‌آهن مشترک منطقه‌ای را مطرح کرده بود؛ اما در حال حاضر در این طرح حضور ندارد و این امکان وجود دارد که در صورت تداوم روند عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی منطقه بعدها به این طرح عمرانی ملحق شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا