توازن قدرت میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع و تأثیر آن بر درگیری‌های کنونی

سؤالات زیادی درباره توازن قدرت میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع و میزان تأثیر آن بر درگیری‌های کنونی میان دو طرف مطرح شده است.
به گزارش نخ نیوز، به نقل از شبکه خبری الجزیره، ارتش سودان از ارتش‌های متوسط و جزو قوی‌ترین ارتش‌های شاخ آفریقا محسوب می‌شود و متشکل از ۲۵۰ هزار سرباز از جمله ۱۰۰ هزار نیروی فعال و ۵۰ هزار نیروی ذخیره است.
نیروی هوایی سودان ۱۹۱ هواپیما از جمله ۴۵ جنگنده، ۳۷ هواپیمای هجومی و ۲۵ هواپیمای باری دارد.
جنگنده‌ها از مهمترین نقاط قوت ارتش در مقابله با نیروهای واکنش سریع هستند.
ارتش سودان ۱۷۰ تانک و حدود ۷۰۰۰ خودروی نظامی و ۳۷۹ توپخانه در اختیار دارد. این سلاح سنگین به نفع ارتش است.
اما اطلاعات دقیقی درباره نیروهای واکنش سریع وجود ندارد. برخی منابع تعداد نیروهایش را ۱۰۰ هزار نیرو برآورد کرده‌اند. اما تجهیزات آن خودروهای شاسی بلند با سلاح‌های متنوع از جمله سامانه‌های ضد هواپیما و توپخانه هستند. تعداد خودروهای آن‌ها نیز ۱۰هزار مورد است.
این سلاح سبک موجب سهولت تردد نیروهای واکنش سریع به ویژه در درگیری‌های داخل شهرها می‌شود.
اگر ارتش سودان به بودجه دولت وابسته است نیروهای واکنش سریع معادن طلا در اختیار دارند که اموال هنگفتی را برای آن‌ها محقق می‌کند.
این نیروها همچنین در سال‌های گذشته وارد فعالیت‌های دیگری از جمله تجارت شده‌اند و همین حمایت مالی را از فعالیت‌های نظامی‌شان تأمین کرده‌اند.
۴۵ میلیون سودانی که اکثرشان دهه آخر ماه رمضان را روزه بودند صبح روز شنبه با صدای انفجارها و شلیک سلاح‌های سنگین در خارطوم و دیگر شهر از خواب بیدار شدند.
در این حین دقلو، معروف به حمیدتی تاکید کرد، نیروهایش تنها بعد از سیطره کامل بر کل مقرهای ارتش دست از حملات برمی‌دارند. او تصریح کرد: نمی‌توان زمان توقف درگیری‌ها را پیش بینی کرد. به گفته دقلو، نمی‌توان گفت کی درگیری‌ها پایان می‌یابد و جنگ تعقیب و گریز ادامه دارد.
درگیری‌ها اکنون بین دو طرف در اطراف ساختمان‌ اطلاع‌رسانی وابسته به دولت در ام درمان با هدف تسلط بر آن جریان دارد و پخش تلویزیون با اختلال همراه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا