سئول: کره شمالی موشک بالستیک میان برد یا دوربرد شلیک کرد

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی روز پنجشنبه یک موشک بالستیک میان برد یا دوربرد را به سمت دریای شرقی شلیک کرده است.
به گزارش نخ نیوز به نقل از یونهاپ، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که پرتاب را در نزدیکی پیونگ یانگ در ساعت ۷:۲۳ صبح شناسایی کرده و موشک که در زاویه بالا شلیک شده بود، حدود ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز کرد و سپس در آب فرود آمد.
این ستاد در پیامی گفت: «مقامات اطلاعاتی کره جنوبی و ایالات متحده در حال تجزیه و تحلیل جامع مشخصات دقیق این موشک هستند».
یک مقام سئول که نخواست نامش فاش شود گفت، به نظر می رسد کره شمالی یک سامانه موشکی «جدید» را آزمایش کرده است. وی خاطرنشان کرد که متحدان در حال بررسی احتمالات “مختلف” هستند، از جمله پرتاب موشک بالستیک قاره پیمای سوخت جامد (ICBM). شورای امنیت ملی کره جنوبی پرتاب یک موشک بالستیک توسط کره شمالی را «به شدت» محکوم کرد.
شورای امنیت ملی نشستی را به رهبری چو تائه یونگ، مشاور امنیت ملی سئول، برگزار کرد. دفتر او گفت که رئیس جمهور یون سوک یول بلافاصله در مورد این پرتاب مطلع شد. دفتر ریاست جمهوری در بیانیه ای اعلام کرد: اعضای دائم شورای امنیت ملی خاطرنشان کردند که پرتاب موشک کره شمالی نقض جدی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و تحریک جدی است که تنش ها را در شبه جزیره کره و در منطقه افزایش می دهد. در این بیانیه آمده است که شورای امنیت ملی «به شدت پرتاب یک موشک بالستیک با حداقل برد متوسط را پس از پرتاب موشک های بالستیک دوربرد در ماه های فوریه و مارس محکوم کرد».
این شورا ابراز تاسف کرد که دولت کیم جونگ اون به تهدیدات هسته‌ای و تحریکات موشکی بی پروای خود ادامه می دهد و در عین حال به وضعیت حقوق بشر و معیشت مردم کره شمالی توجهی نمی کند.
دفتر ریاست جمهوری سئول گفت: «اعضای دائم شورای امنیت ملی تأکید کردند که تحریکات متوالی اخیر کره شمالی و زبان تهدید بار دیگر اهمیت اتحاد قوی کره جنوبی و ایالات متحده و حفظ بی دریغ اعتماد را نشان می دهد».
آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده به شدت کره شمالی را به دلیل آزمایش موشک بالستیک دوربرد محکوم می کند و از این کشور می خواهد که تشدید تنش در شبه جزیره کره را متوقف کند.
آدرین واتسون گفت که جو بایدن رئیس جمهور و تیم امنیت ملی او در حال ارزیابی وضعیت با متحدان و شرکای ایالات متحده هستند.
وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این پرتاب، نقض وقیحانه قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل است و تشدید بیهوده تنش‌ها و خطر بی‌ثبات کردن اوضاع امنیتی در منطقه را به دنبال دارد».
او  افزود: «این اقدام نشان می‌دهد که کره شمالی به برنامه‌های تسلیحات کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک غیرقانونی خود بر رفاه مردمش اولویت می‌دهد».
مقامات سئول پیشتر گفته بودند که نمایندگان ارشد کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن بلافاصله پس از پرتاب موشک کره شمالی گفتگوهای تلفنی انجام دادند و به شدت این اقدام تحریک آمیز اخیر را محکوم کردند.
این پرتاب موشک به دنبال آزمایش بی سابقه ۶۹ موشک بالستیک توسط کره شمالی در سال ۲۰۲۲ و همچنین شلیک آزمایشی یک موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) در ماه مارس انجام شد.
واتسون با تاکید بر اینکه در دیپلماسی همچنان باز است، گفت: «ما از همه کشورها می‌خواهیم که این نقض‌ها را محکوم کنند و از کره شمالی می‌خواهیم برای مذاکرات جدی پای میز مذاکره بیاید».
در بیانیه منتشر شده آمده است: «ایالات متحده تمام اقدامات لازم را برای تضمین امنیت آمریکا و جمهوری کره و متحدان ژاپنی انجام خواهد داد».
به گفته ستاد مشترک ارتش آمریکا بلافاصله پس از پرتاب، متحدان یک جلسه هماهنگی برگزار کردند و مجدداً تأکید کردند که دو طرف موضع دفاعی ترکیبی خود را در برابر “هر گونه تهدید و تحریک کره شمالی” تقویت خواهند کرد. در این بیانیه آمده است: «پرتاب موشک بالستیک کره شمالی یک اقدام تحریک آمیز بزرگ است که نه تنها به صلح و ثبات در شبه جزیره کره، بلکه به جامعه بین‌المللی آسیب می‌رساند و نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است». 
مقامات سئول گفتند که پرتاب اخیر ممکن است تا حدی با هدف به رخ کشیدن نیروی هسته‌ای کره شمالی در آستانه ۱۱۱ سالگی حکومت کیم ایل سونگ، بنیانگذار ملی کره شمالی و پدربزرگ رهبر فعلی کره شمالی در روز شنبه، و اعتراض به تلاش های بازدارنده سئول- واشنگتن باشد. 
 آخرین پرتاب کره شمالی که شامل یک موشک بالستیک میان برد (IRBM) یا یک موشک با برد بلندتر بود، پرتاب هواسونگ-۱۷ ICBM در ۱۶ مارس بود. پرتاب این هفته در بحبوحه گمانه زنی ها مبنی بر اینکه این کشور تواند یک موشک دوربرد شلیک کند تا اولین ماهواره نظامی خود را در مدار قرار دهد، با توجه به برنامه ادعایی خود برای پایان دادن به آماده سازی برای پرتاب تا این ماه انجام شد.
از جمعه گذشته، کره شمالی به تماس‌های معمول برون مرزی از طریق خطوط ارتباطی بین کره‌ای و خطوط ارتباطی نظامی پاسخ نداده است، و این نگرانی‌ها را افزایش داده است که عدم تماس منظم می‌تواند منجر به تحریکات بیشتر شود. پیونگ یانگ اخیراً تنش‌ها را از طریق لفاظی‌های سخت‌گیرانه و سایر اقدامات تحریک‌آمیز، مانند آزمایش پهپادهای تهاجمی هسته‌ای زیر آب، افزایش داده است.
وزارت اتحاد سئول اعلام کرد، کره شمالی برای هفتمین روز متوالی پنجشنبه به تماس‌های معمول با کره جنوبی از طریق کانال ارتباطی بین کره‌ای پاسخ نداد. تماس های سئول از طریق خطوط ارتباطی دریایی شرق و غرب ارتش نیز بی پاسخ ماند. دو کره معمولاً روزانه دو تماس تلفنی در ساعت‌های ۹ صبح و ۵ بعد از ظهر از طریق خط ارتباطی برقرار می‌کنند. آخرین تعلیق ارتباطات در بحبوحه تشدید تنش ها در شبه جزیره کره در پی آزمایش های تسلیحاتی کره شمالی در اعتراض به رزمایش های نظامی مشترک بین کره جنوبی و ایالات متحده رخ داد. وزیر اتحاد، کوون یانگ سه، روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای نادر، تاسف شدید خود را از اقدام «یکجانبه و غیرمسئولانه» کره شمالی ابراز کرد.
به گزارش رسانه دولتی پیونگ یانگ، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در حالی که روز دوشنبه ریاست جلسه مهم حزب حاکم را برعهده داشت، خواستار گسترش بازدارندگی جنگی کشورش به شیوه‌ای «عملی و تهاجمی‌تر» شده است. در طول این دیدار، کیم در حال اشاره به نقشه عملیاتی نظامی آشکاری بود که اهداف کلیدی در کره جنوبی را نشان می‌داد – صحنه‌ای که این گمانه‌زنی را برانگیخت که او ممکن است تمرینات یا سایر اقدامات تحریک‌آمیز را با در نظر گرفتن اهداف برنامه‌ریزی کرده باشد.

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x