ساکاشویلی از غرب خواست علیه گرجستان تحریم وضع کند

رئیس جمهوری سابق گرجستان گفته، غرب باید تحریم‌های اقتصادی و تسلیحاتی علیه این کشو وضع کند.
به گزارش نخ نیوز، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهوری سابق و در حبس گرجستان همچنین گفته، غرب با اعمال تحریم علیه کشورش هم آزادی وی را از زندان تضمین می‌کند و هم تاکید مجدد آمریکا و متحدانش به عنوان حامیان دموکراسی، عدالت و شایستگی است. همچنین وضع این تحریم‌ها علیه گرجستان به منزله ضربه‌ای دیگر بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است.
ساکاشویلی روز جمعه در مقاله‌ای تحت عنوان “من یک زندانی سیاسی در گرجستان هستم و دارم می‌میرم” برای مجله پولیتیکو مطالبی را نوشت که بیشتر پیرامون اقداماتش علیه پوتین است و همچنین مدعی شد که به مبارزه برای دموکراسی حتی از زندان ادامه می‌دهد.
رئیس جمهوری سابق گرجستان همچنین با بیان اینکه اکنون دموکراسی دوباره در گرجستان و جاهای دیگر در معرض خطر قرار دارد، حزب حاکم “رویای گرجستان” را به انجام دستور پوتین و نشان دادن همبستگی با روسیه متهم کرد. او نوشت، دولت که به دلیل درگیری بین مسکو و کی‌یف از پیوستن به تحریم‌های غربی ضد روسیه خودداری کرده، باید برای حمایت از اوکراین بیشتر تلاش کند.
وی همچنین نوشت: با این حال، اگر کنگره آمریکا و دولت جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور بتوانند با اتحادیه اروپا برای آزادی من از طریق تحریم‌های اقتصادی، تعلیق بودجه و محدودیت‌های ویزا همکاری کنند، این نه تنها ضربه‌ای دیگر به پوتین خواهد بود، بلکه پیامی هم خواهد داشت. سیگنال قوی مبنی بر اینکه ایالات متحده و اروپا همچنان به اصول دموکراسی، شایستگی و عدالت متعهد هستند.
ساکاشویلی که در سال ۲۰۰۳ با انقلاب گل‌ سرخ مورد حمایت آمریکا قدرت را در دست گرفت و تا ۲۰۱۳ در راس امور گرجستان بود، به تلاش‌های خود برای برقراری دموکراسی در کشور اشاره کرد و نوشت، پس از چندین ماه در قدرت بودن از سوی رهبران اروپایی و آمریکا برای دفاع از دموکراسی و بازارهای آزاد مورد استقبال قرار گرفت.
وی که پس از پایان دومین دوره ریاست جمهوری از کشور گریخت، به آمریکا رفت اما دو سال بعد به اوکراین نقل مکان کرد و فرمانداری “اودسا اوبلاست” را در دوران ریاست جمهوری پترو پروشنکو به دست گرفت.
رئیس جمهوری سابق گرجستان در اواخر ۲۰۲۱ به کشورش برگشت که با دستگیری و زندان از آن زمان روبروست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا