گوترش در سالروز جنگ سوریه خواستار احیای روند سیاسی شد

دبیرکل سازمان ملل در سخنانی به مناسبت دوازدهمین سالروز آغاز جنگ سوریه خواستار احیای روند سیاسی در این کشور با هدف دستیابی به صلح شد.
به گزارش نخ نیوز، به نقل از شبکه الحره، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که برای تضمین آتش‌بس سراسری در سوریه، پیشبرد آرمان‌های مشروع مردم، فراهم کردن شرایط برای بازگشت داوطلبانه و امن آوارگان همراه با تعهد قوی به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت سوریه، اقدامی متحد انجام دهیم.
وی گفت که گام‌های متقابل و قابل راستی‌آزمایی طرف‌های سوری و طرف‌های بین‌المللی در قبال موضوعات مشخص‌شده در قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت مصوب سال ۲۰۱۵ می‌تواند راه را برای صلح پایدار در این کشور هموار کند.
گوترش در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به زلزله ویرانگر اخیر در سوریه و پیامدهای آن افزود: خسارات زلزله در شمال غرب سوریه بسیار بد بود و میلیون‌ها تن در حال حاضر به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند. در حالی که ما برای همه کسانی که جان خود را از دست دادند سوگواری می‌کنیم و عملیات‌های بشردوستانه را در سراسر سوریه گسترش می‌دهیم، باید با استفاده از همه روش‌ها و منابع کافی، دسترسی مداوم همه افراد آسیب دیده به کمک‌ها را فراهم کنیم.
گوترش تاکید کرد که اکنون نیاز به اطمینان از انتقال فرامرزی کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده به مدت ۱۲ ماه بیش از هر زمان دیگری ضروری است.
در این بیانیه همچنین آمده است: سوری‌های بسیاری قربانی نقض حقوق بشر و قوانین انسانی بین‌المللی شده‌اند و اگر بخواهیم یک روند صلح پایدار را پایه ریزی کنیم باید عاملان برخی جنایات در این کشور که صدها هزار قربانی داشته‌اند و منجر به آوارگی بخشی از ملت سوریه شده‌اند، مجازات شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا