شی جین پینگ به سومین دور ریاست جمهوری چین رسید

شی جینپینگ امروز (جمعه) در جریان چهاردهمین کنگره ملی خلق چین به اتفاق آراء برای سومین دور ریاست‌جمهوری خود در این کشور انتخاب شد.
به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، به این ترتیب شی جینپینگ، رئیس جمهور چین تبدیل به اولین سیاستمدار چینی شد که این رکورد را کسب می‌کند.
در جریان انتخاباتی که در نشست چهاردهمین کنگره ملی خلق چین برگزار شد، شی جینپینگ هم به عنوان رئیس جمهوری خلق چین و هم به عنوان رئیس کمیسیون نظامی مرکزی این کشور انتخاب شد.
شی جینپینگ برای اولین بار در مارس ۲۰۱۳ به ریاست جمهوری چین رسید و بعداً در سال ۲۰۱۸ برای دومین دور پنج ساله ریاست جمهوری در این کشور انتخاب شد.
همچنان که شی جینپینگ در اواخر سال جاری میلادی ۷۰ ساله می‌شود، اینکه این سیاستمدار تا چه مدت در ریاست جمهوری باقی خواهد ماند نامشخص است. در سال ۲۰۱۸، چین محدودیت‌ها برای انتصاب دوره‌های ریاست‌جمهوری را حذف کرده و به این ترتیب شی جینپینگ را قادر ساخت برای سومین دور ریاست جمهوری و احتمالاً دوره‌های بیشتر نامزد شود.
از زمانی که شی جینپینگ به ریاست جمهوری چین انتخاب شد، این کشور شاهد خروج بیش از ۱۰۰ میلیون نفر، به ویژه از جامعه روستایی این کشور از فقر بوده است. این رئیس جمهور چین در سال‌های اخیر، اتحاد مجدد چین و تایوان را اولویت اصلی دولت خود اعلام کرده است. او سال گذشته میلادی گفت که قصد دارد این هدف را تا سال ۲۰۵۰ محقق کند.
شی جینپینگ همچنین به عنوان رئیس جمهوری که توانست فساد را در چین تا میزان چشمگیری کاهش دهد اعتبار کسب کرده است. در سال ۲۰۱۸ او کارزاری برای مبارزه با فساد با شعار “Saohei chu’e” اجرا کرد؛ شعاری که تقریباً به معنای “حذف سیاهی و از بین بردن شرارت” ترجمه می‌شود. این کارزار سال گذشته به پایان رسید در حالی که طبق آمار رسمی دولت پکن، نزدیک به ۴۰۰۰۰ گروهک مجرم و شرکت فاسد در اثر اجرای آن برچیده شدند و ۵۰۰۰۰ مقام حزب کمونیست و دولتی نیز به دلیل کمک به آنها مجازات شدند.
به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، نتایج رای گیری برگزار شده در کنگره ملی خلق چین همچنین نشان داد که هان ژنگ به عنوان معاون رئیس جمهور این کشور انتخاب شد.
قبل از این انتخابات، هان ژنگ به عنوان معاون نخست وزیر چین خدمت می کرد و بالاترین مقام مسئول چین در امور هنگ کنگ و ماکائو بود. او همچنین ریاست مشترک کمیسیون بین دولتی روسیه و چین در همکاری برای سرمایه گذاری و انرژی را بر عهده داشت. او از سوی دیگر رییس گروه هدایت بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن بود و در آن سال مشعل این بازی های المپیک را روشن کرد.
پارلمان چین همچنین طرح اصلاح شورای دولت این کشور را تصویب کرد.
پیشتر پارلمان چین طرحی را برای سازماندهی مجدد موسسات زیر نظر شورای دولتی این کشور – عالی‌ترین نهاد اجرایی دولتی چین – تصویب کرده بود.
طرح اصلاحات نهایی با جزئیات مربوط به تغییرات آتی متعاقبا منتشر خواهد شد.
قانونگذاران چینی همچنین ژائو لجی را به عنوان رئیس کمیته دائمی چهاردهمین کنگره ملی خلق این کشور انتخاب کردند؛ سمتی که او را به عنوان رده بالاترین قانونگذار این کشور مطرح می‌کند. ۱۴ نفر نیز به عنوان نایب رئیس این کمیته دائمی انتخاب شدند.
“لیو کی” به عنوان دبیرکل این کمیته دائمی انتخاب شد.
اولین نشست چهاردهمین کنگره ملی خلق چین در پنجم مارس افتتاح شد و کار خود را در ۱۳ مارس به پایان خواهد رساند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x