تقابل با رهبر طالبان؛ معاون نخست‌وزیر می‌گوید وظیفه «مفتی» تنها منع کردن نیست

عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست‌وزیر طالبان، در سمینار سه‌روزه «دینی و علمی» وزارت تحصیلات عالی این گروه، بدون ذکر نام ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، می‌گوید وظیفه یک مفتی اسلام، تنها ممنوعیت نیست.

به گزارش نخ نیوز، عبدالسلام حنفی در این سمینار گفت: «وظیفه یک مفتی اسلام صرفا این نیست که بگوید هذا منع منع منع. وقتی (مفتی) ممنوعیت یک مسئله را مطرح می‌کند، باید راه سالم و صحیح را به مسلمانان نشان دهد و بگوید که این راهی که می‌روی نادرست است، و این راه درست است.»
«مفتی» به روحانیون اهل سنت گفته می‌شود که حق صدور فتوا دارند. 
حنفی تاکید کرد که علمای دینی در جامعه، باید مردم را در مورد اهمیت علم آگاه کنند: «ما اگر دعوا کنیم که وطن خود را این می‌کنیم و آن می‌کنیم، همه خواب و خیال است. اگر اول دستگاه‌های تعلیمی خود را، ما و شما، از لحاظ کیفیت و کمیت تقویت نکنیم، در آن صورت هیچ‌گاه نمی‌توانیم [فقط با] خواست استقلال وطن، وطن خود را مستقل کنیم.»
این نخستین‌بار است که عبدالسلام حنفی تلویحی از عملکرد ملا هبت‌الله آخوندزاده انتقاد می‌کند و خواستار تقویت نظام آموزشی می‌شود.
عبدالسلام حنفی، عضو هیات مذاکره‌کننده گروه طالبان با ایالات متحده آمریکا بود. زمانی که نیروهای طالبان با حکومت افغانستان و حامیان غربی آن درگیر جنگ بودند، در مصاحبه‌ها با خبرنگاران تاکید داشت که طالبان به حفظ حقوق شهروندی و حقوق و آزادی‌های زنان متعهدند. 
حنفی عالیرتبه‌ترین مقام ازبک‌تبار در ساختار حکومت طالبان است. 
اما مخالفان او می‌گویند که در جایگاه معاون نخست‌وزیر طالبان، اختیارات چندانی ندارد و نقش او نیز مانند قاری فصیح‌الدین تاجیک‌تبار، رئیس ستاد ارتش طالبان، نمادین است.
در گذشته، مقام‌ها و فرماندهان طالبان در زمینه اختلافات و انحصار قدرت، در نشست‌های عمومی ابراز نظر نمی‌کردند، اما حالا این وضع تغییر کرده است.
چندی پیش سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله (کشور) طالبان، در سفرش به استان خوست در شرق افغانستان، از انحصار قدرت در حکومت این گروه انتقاد کرد و بر تعامل با کشورهای جهان تاکید ورزید.
هرچند حقانی مشخصا از ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در پیوند با انحصار قدرت و مخالفت با تعامل با جهان نام نبرد، اما هدف سخنرانی او، رهبر این گروه است.
در واکنش به این اظهارات وزیر داخله طالبان، حاجی وفا، استاندار قندهار در جنوب افغانستان و از چهره‌های نزدیک به رهبر طالبان، گفت که افراد پس از بیعت با رهبرشان، باید حاضر به قربانی دادن باشند. 
او با تاکید بر فرمانبرداری از رهبر، گفت: « شیخ هبت‌الله آخوندزاده، امیر شرعی ما است و ما با او بیعت کردیم و در آرامش و در سختی، در هر شرایطی، باید از او اطاعت کنیم. ما ۲۰ سال برای حفظ نظام قربانی دادیم و حالا هم این نظام قربانی می‌خواهد.»
او ادعا می‌کند که دوام «حکومت شرعی»، به مقابله با دنیا نیاز دارد.
اما این مقام طالبان هیچ اشاره نمی‌کند که طبق کدام روایت شرعی، آموزش و کار زنان امر خلاف است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، نیز گفته است که نباید «امیر» (طالبان رهبرشان را امیرالمومنین لقب داده‌اند) و مسئولان حکومت این گروه هتک حرمت شوند.
او توصیه کرده است که هر نوع انتقاد از رهبر، باید با حفظ احترام، و محرمانه به شخص او منتقل شود. 
حکومت طالبان به دختران فقط تا کلاس ششم دبستان اجازه تحصیل داده است. طالبان کار کردن زنان را در نهادهای غیردولتی ممنوع، و دختران و زنان را از آموزش در دانشگاه‌ها و نهادهای آموزشی خصوصی محروم کرده‌اند.
این اقدامات حکومت طالبان با موجی از انتقادها مواجه شده است. سازمان ملل متحد و کشورهای غربی از طالبان خواسته‌اند که ممنوعیت بر کار و آموزش زنان و دختران را لغو کنند، اما این درخواست تاکنون پذیرفته نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا