زاخارووا: ناتو گزارش سیمور هرش درباره انفجارهای نورد استریم را بررسی کند

سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه گفت، تازه‌ترین یافته‌ها درباره انفجارها در خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ که توسط «سیمور هرش» روزنامه‌نگار آمریکایی منتشر شده، سزاوار آن است که در نشست اضطراری ناتو مورد بحث قرار گیرد.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری تاس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه شنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: حقایق زیادی وجود داشته است؛ انفجارهای خط لوله، انگیزه‌های روشن و شواهد غیرمستقیم که توسط روزنامه‌نگاران به دست آمده است. پس چه زمانی یک نشست اضطراری ناتو برای تجزیه و تحلیل این وضعیت تشکیل می‌شود؟
در هشتم فوریه، سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن به نقل از یک منبع گفت که غواصان نیروی دریایی ایالات متحده در زیر خط لوله‌های نورد استریم ۱ و ۲ روسیه مواد منفجره را تحت عنوان رزمایش بالتوپس در ماه ژوئن کار گذاشته بودند. در این مطلب آمده است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شخصاً مجوز این عملیات را صادر کرده است.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که ایالات متحده هرگونه دست داشتن در انفجارهای خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ را رد می‌کند و معتقد است توضیحاتش در این مورد معتبر است. او نظریه ارائه شده توسط هرش را کامل پوچ و بی‌معنی خواند.
در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲، نورد استریم ای‌جی خسارت بی‌سابقه‌ای را گزارش کرد که روز قبل از آن در سه رشته خط لوله‌های گاز دریایی نورد استریم ۱ و ۲ رخ داده بود. در ۲۶ سپتامبر، زلزله‌شناسان سوئدی دو انفجار را در مسیرهای خط لوله ثبت کردند. دادستانی کل روسیه یک پرونده کیفری را براساس اتهامات تروریسم بین‌المللی تشکیل داد.
«فریب» توافق‌های مینسک
همچنین ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که حقه و فریب کشورهای غربی در مورد توافق‌های مینسک در رابطه با سازش اوکراین باید به طور رسمی بررسی شده و در چارچوب قانونی با آن برخورد شود.
او افزود: این واقعیت که آن کشورها و آن سیاستمداران، جامعه بین‌المللی را فریب دادند و مردم اوکراین اولین کسانی بودند که از فریب آنها آسیب دیدند، سزاوار است که در چارچوب قانون به طور رسمی مورد بررسی قرار گیرد. به جای صحبت، باید یک چارچوب قانونی ایجاد شود و این کار کارشناسان حقوقی است. واقعیت این است که آنها شورای امنیت سازمان ملل را فریب دادند.
به گفته زاخارووا، از همان ابتدا آلمان، فرانسه و اوکراین چیزی کاملا متضاد با آنچه آشکارا به مردم خود، به اروپا و به طور کلی جهان وعده داده بودند، نشان دادند. او افزود: آنها به رژیم کی‌یف فرصت دادند تا دوباره مسلح شود. این بدان معناست که آنها از همان ابتدا قصد داشتند جامعه بین‌المللی را فریب دهند. نیاتی که آنها اعلام کردند، کاملا با آنچه در ذهن داشتند متفاوت بود.
این دیپلمات روس، این را یک کلاهبرداری واقعی و یک تقلب در مقیاس جهانی توصیف کرد و گفت: او افزود: یک قصد بدخواهانه وجود داشت و این ضربه‌ای به امنیت جهانی وارد کرد.
«هشدار» به آلمان
سخنگوی وزارت خارجه روسیه به «آنالنا بربوک» وزیر امور خارجه آلمان که اعتراف کرده سخنانش در مورد جنگ اروپا با روسیه «اشتباه» بوده است، نسبت به انجام اشتباهات جبران‌ناپذیر در مورد اوکراین هشدار داد.
اوایل روز شنبه، بربوک اعتراف کرد که اواخر ژانویه با بیان این ادعا که اتحادیه اروپا «در حال جنگ با روسیه است» مرتکب اشتباه شد. بربوک در مصاحبه با روزنامه «در تاگس‌اشپیگل» در توضیح سخنان خود گفت: «کسی که اشتباه نمی‌کند، زندگی نمی‌کند.»
به گفته زاخارووا، این بیانیه بربوک مهم و اساسی بود. زاخارووا گفت:‌ وقتی صادقانه به اشتباه خود پی بردید، این را خواهید فهمید. شما مجبورید. با این حال، اگر دوباره ریا کنید، این بار مرتکب اشتباهی غیرقابل جبران می‌شوید.
این دیپلمات روس خطاب به وزیر خارجه آلمان گفت: اگر معتقدید که همه حق دارند اشتباه کنند زیرا این بخشی از زندگی بشر است، از تشدید بحران که منجر به کشتار مردم با سلاح‌های غربی می‌شود، دست بردارید.
زاخارووا یادآور شد که آلمان به مدت هشت سال از دولت اوکراین که در حال «کشتار مردم» در دونباس بود، حمایت می‌کرد و روسیه اقدام نظامی خود را «برای توقف خونریزی و مهار آن برای جلوگیری از اینکه تهدیدات مذکور تبدیل به یک جنگ جهانی دیگر شود، آغاز کرد.» او افزود: و بعد، جنایتکاران عضو ناتو شروع کردند هیزم به این آتش ریختند و آن را تبدیل به یک کشتار گسترده کردند.»
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا