روزنامه‌نگار نیویورک تایمز: آمریکا مستقیما در انفجار نورد استریم دست داشت/ کاخ سفید: تخیلی

روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی برنده جایزه پولیتزر ادعا کرد، خطوط نورد استریم در ماه سپتامبر طی یک “عملیات مخفی” توسط ایالات متحده آمریکا منفجر شد.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از راشا تودی، «سیمور هرش» روزنامه‌نگار تحقیقی و نویسنده آمریکایی به نقل از یک منبع آگاه چنین گزارش داد: در تاریخ ژوئن ۲۰۲۲ غواصان نیروی دریایی آمریکا به بهانه رزمایش‌های ائتلاف نظامی ناتو، مواد منفجره‌ای را در خطوط لوله نورد استریم جاسازی کردند.
این خبرنگار برجسته روزنامه نیویورک تایمز از کاخ سفید و سازمان سیا پرسش‌هایی را مطرح کرده اما آن‌ها قویا این ادعا را رد کرده و “اساسا غلط” خواندند.
آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به درخواستی جهت اظهار نظر در مورد این گزارش به خبرگزاری تاس گفت: «این موضوع کاملا دروغ و تخیلی است.»
طبق این گزارش، این بمب‌ها سه ماه بعد در ۲۶ سپتامبر با سیگنالی از راه دور توسط شناور سونار منفجر شدند. این شناور توسط یک هواپیمای تجسسی پی۸ نیروی دریایی نروژ در نزدیکی خطوط لوله نورد استریم به زمین انداخته شد.
در ادامه این گزارش روزنامه‌نگار آمریکایی آمده است: به طور کلی ایالات متحده آمریکا پس از چندین ماه برنامه‌ریزی توانست این نقشه را بدون آنکه اثری از خودش به جا بگذارد، به سرانجام برساند. همچنین، روند برنامه‌ریزی این عملیات در دسامبر ۲۰۲۱ آغاز شد؛ زمانی که یک گروه ویژه با مشارکت مستقیم جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا شکل گرفت. نیروی دریایی آمریکا پیشنهاد استفاده از یک زیردریایی تازه راه‌اندازی شده را برای حمله مستقیم به نورد استریم داد. نیروی هوایی این کشور درباره پرتاب بمب‌ها که می‌توانستند از راه دور پرتاب شوند، بحث و رایزنی کردند. از طرفی سازمان سیا هم استدلال کرد که هر کاری انجام شود، باید مخفی باقی بماند. لازم به ذکر است که همه افراد درگیر این خطرات را درک و لمس کرده بودند.
سیمور هرش خاطرنشان کرد: دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خطراتی را علیه خطوط لوله نورد استریم انجام داد. او ابتدا از طریق “تحریم‌ها” و در نهایت با چنین “خراب‌کاری مستقیمی” به هدف خود رسید. جدای از این مورد، تا زمانی که اروپا برای گاز طبیعی ارزان به این خطوط لوله وابسته بود، واشنگتن می‌ترسید که کشورهایی نظیر آلمان تمایلی به ارسال پول و تسلیحات مورد نیاز اوکراین جهت شکست روسیه نداشته باشند.
همچنین مسکو در آن زمان اندکی پس از انفجار، این حادثه را “حمله تروریستی” خوانده بود.
ادوارد اسنودن، افشاگر معروف آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا هم اساسا نسبت به رفتار کاخ سفید و تکذیب تمامی این موارد توسط دولت جو بایدن متقاعد نشد و گفت: آیا می‌توانید نمونه‌هایی از پیشینه عملیات مخفیانه‌ای که کاخ سفید مسئول آن بوده اما قویا آن را تکذیب کرده، بیاندیشید؟ علاوه بر این مورد، می دانید که همیشه با توجیهی تحت عنوان “نظارت گسترده” فقط شلوغ بازی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا