السودانی: مواضع مرجعیت دینی در حمایت از روند سیاسی واضح است

نخست وزیر عراق تأکید کرد که مواضع مرجعیت دینی در حمایت از روند سیاسی واضح است.

به گزارش نخ نیوز، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با دویچه وله گفت: ما با شرکت سیمنز قبلاً نیز در زمینه برق همکاری داشتیم. توافق ما با این شرکت شامل پروژه‌هایی در زمینه‌های تولید، حمل و نقل و توزیع و امضای قراردادهایی در بغداد است. ما تسهیلات مالی برای اجرایی کردن این توافق را آماده کرده‌ایم. این توافق با توافق‌های قبلی فرق دارد. ما نیاز به پروژه‌های بیشتری با شرکت زیمنس داریم. مشکل ما تنها درباره تولید نیست بلکه درباره بهبود روند حمل و نقل و توزیع است و بخشی از پروژه‌های مشترک ما با شرکت زیمنس است. فساد یکی از عواملی بود که باعث شد ما نتوانیم در بخش برق پیشرفتی داشته باشیم. سوءمدیریت و حوادث امنیتی نیز در این مساله تأثیر داشته است.
وی گفت: سال ۲۰۱۳ ما اقداماتی برای تأمین برق در تمام استان‌ها انجام دادیم اما حملات داعش و حوادث تأسف بار آن تأثیر بسیار منفی در بسیاری از پروژه‌ها گذاشت. دولت در مبارزه با فساد واضح است.
وی گفت: ما برای تقویت همکاری امنیتی با آلمان مشتاق هستیم و همچنان مربیان آلمانی عضو ائتلاف بین‌المللی و هیئت ناتو در عراق هستند. ما مذاکراتی را برای مشخص کردن مهلت‌های زمانی برای همکاری در زمینه‌های آموزش و حمایت اطلاعاتی داریم. جنگ علیه تروریسم ادامه این همکاری را می‌طلبد.
السودانی گفت: حقوق بشر از مهمترین دستاوردهای روند دموکراسی بعد از سال ۲۰۰۳ است. انتخابات زودهنگام مربوط به پارلمان و گروه‌های سیاسی است و ما برنامه وزارتی را برای برگزاری انتخابات محلی ایجاد کردیم. دولت تمام اقدامات لازم را برای برگزاری انتخابات فراهم خواهد کرد. اگر پارلمان بخواهد انتخابات زودهنگام برگزار کند دولت آماده است. از اهداف سفر من به آلمان این است که ما یک برنامه دولتی در زمینه آموزش و آماده کردن جوانان برای ورودشان به بازار کار از طریق پروژه‌ها داریم.
وی تأکید کرد: مرزهای عراق توسط نیروهای امنیتی برای مقابله با نفوذ تروریست‌ها تحت کنترل می‌شوند. روابط مشترک میان عراق و کشورهای همجوار بر اساس اصل احترام متقابل و منافع مشترک و مداخله نکردن در امور داخلی است.
وی گفت: نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان ایران و کشورهای منطقه از جمله عربستان روشی است که دولت آن را در پیش گرفته است و در کاهش تنش‌ها در منطقه نقش دارد و تأثیری بر امنیت عراق و منطقه می‌گذارد. ما همکاری را از ایران و عربستان شاهد بوده‌ایم و به این تلاش‌ها برای از سرگیری قریب الوقوع نشست در بغداد ادامه می‌دهیم.
وی گفت: توافق‌هایی که به تشکیل دولت میان گروه‌های مختلف سیاسی منجر شد یکی از نتایج آن مذاکره با آمریکا و ائتلاف بین‌المللی برای مشخص کردن ساختار حضور نیروها در عراق و مأموریت‌های آنها بود. هرگونه تجاوز به هر بخشی از عراق چه از سوی ایران باشد و چه از سوی ترکیه با آن مخالفیم. ما با تجاوزات اخیر در مناطق مرزی مخالفت کردیم و در عین حال نیز می‌خواهیم به مذاکره با این کشورها که با آنها روابط و منافع مشترکی داریم ادامه بدهیم. ما اقدامات عملی را در خاک خود آغاز کردیم چرا که گروه‌هایی در این مناطق هستند که وارد ایران یا ترکیه شده و در آنجا اقدامات خشونت آمیز انجام می‌دهند و این نقض قانون اساسی عراق است که استفاده از خاک خود را به عنوان مرکزی برای تجاوز به کشورهای همجوار ممنوع کرده است.
السودانی گفت: موضع مرجعیت در حمایت از روند سیاسی و حمایت از تمام ملت عراق واضح است و این حمایت همچنان ادامه دارد. ما روابط خوبی با ایران داریم. دو کشور مرزهای مشترک و نقطه اشتراکات دینی و فرهنگی و اجتماعی دارند. عراق با جهان عرب نیز چنین روابطی دارد. ما با ترکیه نیز اشتراکات دینی، فرهنگی و اجتماعی داریم اما کنترل این روابط در راستای منافع مشترک و عدم دخالت در امور داخلی است.

مطالب مرتبط

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x