پارلمان قزاقستان قانون نظربایف را لغو کرد

پارلمان قزاقستان امروز (جمعه) با اکثریت آرا پیش نویس قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن قانون “اولین رئیس جمهور-ائلباشی در قانون اساسی به روز شده جمهوری قزاقستان” بی اعتبار و لغو شد.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، به گفته “یرلان کوشانف” رئیس مجلس عوام قزاقستان، این قانون به نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری سابق این کشور حقوق و امتیازات انحصاری ارائه می‌داد که لغو شده است.
وی با ارائه نتایج آرای پارلمانی ادامه داد: از سنا ۴۴ قانونگذار و از مجلس عوام ۹۳ قانونگذار به لغو این قانون رای دادند.
این رای گیری در پارلمان قزاقستان پس از آن انجام شد که روز چهارشنبه دادگاه قانون اساسی این کشور قانون مربوطه را باطل اعلام کرد.
در بیانیه این دادگاه آمده بود، درخواست یکسری از قانونگذاران را مورد بررسی قرار داده، اما متوجه شده که این قانون بر خلاف قانون اساسی قزاقستان است که در رفراندوم پنجم ژوئن ۲۰۲۲ تدوین شد.
نظربایف ۸۲ ساله پس از ۳۰ سال ریاست جمهوری در ۲۰۱۹ استعفا کرد.
به نقل از شبکه تی آر تی ترکیه، دادگاه قانون اساسی قزاقستان با لغو قانون مربوط به وضعیت و اختیارات اعطا شده به نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور موسس موافقت کرد.
در اطلاعیه دادگاه خاطرنشان شد که این تصمیم بر اساس نتایج همه پرسی قانون اساسی که در پنجم ژوئن در سراسر کشور برگزار شده، اتخاذ شده است.
در این اطلاعیه آمده است: “قانون اولین رئیس جمهور-ائلباشی در قانون اساسی به روز شده جمهوری قزاقستان هیچ مبنای قانونی و بنابراین اعتبار ندارد.”
به این ترتیب، طبق تصمیم دادگاه، موادی که به نظربایف به عنوان اولین رئیس جمهور موقعیت و اختیاراتی می‌داد از قانون اساسی حذف می‌شود.
این بر مصونیت نظربایف که توسط قانون اساسی تضمین شده است، تأثیری نخواهد گذاشت، اما خانواده او حقوق مصونیت خود را از دست خواهند داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا