صربستان: تا زمانی که منافعمان حفظ شود، روسیه را تحریم نمی‌کنیم

رئیس‌جمهوری صربستان در مصاحبه‌ای گفت تا زمانی که منافع حیاتی کشورش تهدید نشوند، قصد ندارد موضع نپذیرفتن تحریم‌های ضد روسی را تغییر دهد،
به گزارش نخ نیوز، «الکساندر ووجیچ» رئیس‌جمهوری صربستان جمعه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «پروا» (Prva) تاکید کرد: ما سال سختی را پشت سر گذاشته‌ایم، هر نوع ریاکاری را دیده‌ایم؛ اما می‌توانستیم ببینیم که موضع ما در مورد تحریم‌های غرب علیه روسیه، چقدر اصولی و دقیق بود. خواهیم دید تا کی می‌توانیم از این موضع دفاع کنیم، در هر صورت، نه به قیمت تهدید منافع حیاتی کشورمان. به هر حال، به راحتی از آن موضع دست نخواهیم کشید.

ووجیچ گفت: اینکه آیا ما تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال خواهیم کرد یا خیر، نمی‌دانم اما «نمی‌دانم» من بیشتر از «بله» دیگران قطعیت دارد. در مورد تحریم‌ها، من هیچ قولی نمی‌دهم؛ اما وعده ندادن من بسیار بیشتر از وعده‌های بسیاری ارزش دارد.

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، ووجیچ به دنبال نشست شورای امنیت کشورش خطاب به ملتش گفت که صربستان از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند؛ اما تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال نخواهد کرد. رئیس‌جمهوری صربستان گفت که کشورش به طور موقت تمرینات ارتش و پلیس را با همه شرکای خارجی به حالت تعلیق درمی‌آورد. او خاطرنشان کرد که صربستان، روسیه و اوکراین را کشورهای برادر می‌داند و از آنچه در شرق اروپا رخ می‌دهد، متأسف است و آماده ارائه کمک‌های بشردوستانه به کی‌یف است.

بحران کوزوو

در جریان این مصاحبه تلویزیونی، رئیس‌جمهوری صربستان همچنین گفت که در صورت وقوع درگیری مسلحانه در کوزوو، بلگراد تنها می‌تواند روی خودش حساب کند.

ووجیچ که کوزوو را استان شورشی جدایی‌طلب صربستان به شمار می‌آورد، گفت: متاسفانه در وضعیت ژئوپلیتیکی فعلی، ما فقط می‌توانیم روی خودمان حساب کنیم. و هیچ‌کس دیگری برای کمک به ما وجود ندارد.

او در پاسخ به اینکه اگر درگیری مسلحانه‌ای در کوزوو رخ دهد، مسکو چه کاری می‌تواند انجام دهد، گفت: هیچ چیز. چه کاری می‌توانند بکنند؟ از آنها برای حمایت از تمامیت ارضی صربستان تشکر می‌کنیم. واقعا برای این خیلی ممنونیم. چگونه می‌توانند درگیر شوند، در چه چیزی ورود کنند؟ چگونه می‌توانند به ما کمک کنند؟

جنگ اوکراین

رئیس‌جمهوری صربستان همچنین در خصوص جنگ اوکراین گفت که صلح به این زودی به دست نخواهد آمد.

او افزود: در مورد خود این درگیری، من معتقد نیستم که به زودی صلح برقرار شود، زیرا زمانی می‌توان به صلح دست یافت که مشخص باشد یک طرف در حال بازنده شدن است و باید شکست خود را بپذیرد. دو یا سه ماه پیش آشکار بود که غرب در یک سرخوشی پیروزی به سر می‌برد و فکر می‌کردند روسیه را به راحتی در هم خواهند شکست، همانطور که روسیه شش ماه پیش در سرخوشی بود و فکر می‌کرد اوکراین را به راحتی در هم خواهد شکست. اکنون همه چیز در نوعی بن‌بست قرار گرفته و ابتکارعمل در دست فدراسیون روسیه نیست. با این حال، ارزیابی وضعیت در بلندمدت آسان نیست، به خصوص که اقتصاد غرب به طور غیرقابل مقایسه‌ای قوی‌تر از اقتصاد روسیه است. روسیه بهتر از ابتدای جنگ می‌جنگد، آنها درس گرفته‌اند، آنها آموخته‌اند. آنها فرماندهان جدی دارند و امروز آنها به طرز غیر قابل مقایسه‌ای بهتر از شش تا ۹ ماه پیش می‌جنگند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا