تاکید ترکیه بر ادامه نشست‌ها با سوریه در ۲۰۲۳ /آنکارا آماده واگذاری مناطق تحت کنترل خود به دمشق

نماینده حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه اعلام کرد، نشست‌های آتی میان وزیران دفاع ترکیه و سوریه در سال ۲۰۲۳ در دمشق و آنکارا برگزار می‌شود.

به گزارش نخ نیوز، اورهان میراوغلو، نماینده حزب عدالت و ترکیه در پارلمان این کشور به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: مطمئناً منطقی است که فکر کنیم تماس‌ها بین ترکیه و سوریه در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهند یافت و ممکن است دیدار دوم در آنکارا و دیدار بعدی در دمشق برگزار شود. این تماس‌ها موجب می‌شود روابط ترکیه و سوریه از حالت سردی خارج شود.
وی با بیان اینکه نشست سه جانبه اخیر وزرای دفاع در مسکو از نظر ارتقای روابط روسیه و ترکیه به سطح استراتژیک‌تر حائز اهمیت است، افزود: به ایران که در نشست‌های قبلی شرکت نکرده بود، یک کرسی در این نشست اعطا خواهد شد. 
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم ۱۵ دسامبر اعلام کرد، به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد داده قبل از نشست روسای سرویس اطلاعات، وزیران دفاع و خارجه روسیه، ترکیه و سوریه، رهبران این سه کشور نشست داشته باشند.
وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد، وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه و نیز رهبران سرویس‌های اطلاعاتی این سه کشور در مسکو مذاکرات سه جانبه برای بررسی راه‌های حل بحران سوریه داشتند.
وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که این گفت‌وگوها در “فضای سازنده” انجام شد.
همچنین خلوصی آکار اعلام کرد که روز چهارشنبه در نشستی سه جانبه در مسکو با حضور وزرای دفاع و روسای سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه، روسیه و سوریه شرکت کرد.
وی گفت: درباره مشکل آوارگان و مبارزه با همه سازمان‌های تروریستی در سوریه بحث و تبادل نظر کردیم.
آکار همچنین گفت، دولت ترکیه اقدامی نخواهد کرد که “برادران سوریه‌ای” را چه آن دسته از مردم سوریه که داخل کشورشان زندگی می‌کنند و چه آنهایی در ترکیه هستند، به دردسر بیندازد.
این در حالی است که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد که دمشق خواهان بازگشت شهروندان سوری به کشورشان است و اقدامات لازم برای این کار باید انجام شود.
وی درباره نشست سه جانبه وزرای دفاع و روسای اطلاعات ترکیه، روسیه و سوریه در مسکو اظهار کرد که این مذاکرات مفید بود.
چاووش‌اوغلو بر ضرورت و اهمیت ارتباط با سوریه برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار و تضمین بازگشت امن آوارگان تاکید کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه در نشست ارزیابی پایانی سال ۲۰۲۲ گفت: ترکیه بارها تاکید کرده قصد دارد در صورت برقراری ثبات سیاسی و بازگشت اوضاع سوریه به روال عادی مناطقی که در حال حاضر در آنها حضور دارد را به سوریه واگذار کند.
چاووش‌اوغلو اشاره کرد، در صورت به وجود آمدن زمینه مشترک بین دو کشور در خصوص مبارزه با تروریسم امکان همکاری مشترک در آینده وجود دارد.
وی تاکید کرد: ترکیه به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه احترام می‌گذارد.
 

مطالب مرتبط

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x