نیروهای مسلح صربستان در حالت آماده باش جنگی بالا قرار گرفتند

نیروهای مسلح صربستان به دستور فرمانده کل و رئیس جمهور در حالت آماده باش جنگی قرار گرفتند.

به گزارش نخ نیوز به نقل از تاس،‌ میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان به خبرگزاری Tanjug تانجوگ گفت: الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان در مقام فرماندهی کل قوا دستور داده است که ارتش در حالت آماده باش رزمی بالا قرار گیرد. این ما را در بالاترین سطح از اقداماتی که ارتش صربستان باید برای حفاظت از تمامیت ارضی و حاکمیت صربستان و شهروندانش دنبال کند، قرار می‌دهد.
براتیسلاو گاسیچ، وزیر کشور صربستان، گفت: در راستای دستور رئیس جمهور و فرمانده معظم کل قوا، دستور دادم تا تمامی واحدهای وزارت کشور در حالت آماده باش کامل قرار گیرند.
روزنامه Vecernje Novosti صربستان اواخر روز دوشنبه به نقل از منابع نزدیک به نیروهای حافظ صلح به رهبری ناتو در کوزوو (KFOR) گزارش داد که مقامات کوزوو نیز نیروهای خود را در آماده باش کامل برای عملیات برچیدن موانع در شمال کوزوو و متوهیا Metohija قرار داده‌اند.
به گفته این روزنامه، حدود ۱۵۰۰ سرباز دستور ماندن در محل استقرار خود یا در دسترس را دریافت کردند و برای جابجایی احتمالی در شب آماده شدند.
در ۲۵ دسامبر، سفرای کشورهای کوئینتا (ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا) از رئیس جمهور صربستان خواستند که موانع را ظرف ۲۴ ساعت بردارد و تهدید کردند که در غیر این صورت مانع از تلاش های آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو نخواهند شد تا اوضاع را به شیوه خود حل کند.
کورتی تاکید کرده که برچیدن موانع در شمال کوزوو ممکن است تلفات جانی داشته باشد و باید در اسرع وقت تکمیل شود.
وضعیت در کوزوو در ۶ دسامبر به طور ناگهانی تشدید شد، زمانی که نیروهای ویژه کوزوو همراه با گشت های ماموریت اتحادیه اروپا شروع به تصرف ساختمان های کمیسیون انتخابات در بخش‌های شمالی منطقه کردند. صرب‌ها خود را سازماندهی کردند و مردم کوزوو را تا رودخانه ایبار عقب راندند.
در ۸ دسامبر، حدود ۳۵۰ پلیس کوزوو با استفاده از خودروهای زرهی به بخش شمالی صرب‌نشین منطقه حمله کردند و بخش شمالی کوسووسکا میتروویکا را مسدود کردند. در ۱۰ دسامبر، پلیس کوزوو دژان پانتیچ،  پلیس سابق صرب را به اتهامات ساختگی دستگیر کرد. در پاسخ، مردم صربستان اعتراضات گسترده‌ای را آغاز کردند و بزرگراه‌ها را در چندین شهرک مسدود کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا