تذکر نمایندگان به چینی‌ها/ پیشنهاداتی برای تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

تذکرات نمایندگان درباره موضع گیری اخیر چین/ تاکید بر شناسایی عوامل به شهادت‌رساندن مولوی عبدالواحد ریگی/ پیشنهاداتی برای طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل/ بررسی طرح مربوط به خدمت پزشکان در مناطق محروم و… از مهمترین موضوعات خبری جلسات علنی امروز (یکشنبه) بیستم آذر ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش نخ نیوز، جلسه علنی مجلس به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و بررسی پیشنهادات الحاقی تعدادی از نمایندگان در طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و… در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

علی نیکزاد که اداره جلسه علنی امروز را برعهده داشت، خواستار شناسایی و محاکمه عاملان شهادت مولوی عبدالواحد ریگی شد و گفت: شهادت مولوی عبدالواحد ریگی امام جماعت مسجد امام حسین (ع) شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان را به محضر مقام معظم رهبری و مردم عزیز این شهرستان و استان سیستان و بلوچستان تبریک و تسلیت عرض نموده و از قوه قضائیه و نهادهای امنیتی و انتظامی می‌خواهیم نسبت به شناسایی و محاکمه عاملان شهادت این عالم وارسته و مردمی اقدام عاجل و قاطع به عمل آورند.
نایب رئیس مجلس همچنین در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر اینکه سیاست حسن همجواری با همسایگان همواره به عنوان یک اصل ثابت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است، افزود: نظام مقدس اسلامی ثابت کرده است همواره یک دوست و پشتیبان بزرگ برای همسایگان خود بوده است.

بیانیه مشترک عربستان و چین پس از نشست دوجانبه و درخواستشان مبنی بر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هم موضوع تذکرات تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی امروز بود.
در همین رابطه حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به مسئولان چینی تذکر داد تا در مسیر طراحی شده از سوی صهیونیست ها گام برندارند.
در تذکری دیگر حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس به مسئولان چینی و رئیس جمهور چین هشدار داد که فریب عکس‌های کوکی کشورهای حاشیه خلیج فارس را نخورند و افزود: رئیس جمهور چین در این سفر نشان داد بیش از آنچه که تصور می‌شد ساده است. جزایر سه‌گانه ایرانی بوده، هست و خواهد بود و هر کسی بخواهد نسبت به این موضوع ورود کند با برخورد قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.
همچنین محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت از خانه ملت ایران به دولت چین تذکر داد که مواظب اظهار نظر خود در خصوص تمامیت ارضی کشور قدرتمند ایران باشد.
سلمان اسحاقی نماینده قائنات هم با اشاره به بیانیه مشترک چین و عربستان به سرمایه گذاران چینی هشدار داد که مقداری احوالات خاشقچی را بخوانند و مراقب ابزار آلاتی باشند که هنوز در دست بن سلمان است و از خودشان حفاظت کنند.
ناطقین مجلس
بدری: سیاست گذاری‌های اجتماعی و فرهنگی بر پایه واقعیت و اقتضائات روز باشد
عباسپور: جنایات ضد حقوق بشری در دنیای غرب پایانی ندارد
نیک بین: برای حل معضل مسکن از خانه‌ها و زمین های خالی مالیات دریافت شود
سبزی: مطالبه امروز مردم از مجلس و دولت پاسداری از حریم خانواده‌هاست
لطفی: قوای سه گانه مکلف به پذیرش اعتراضات قانونی و مسالمت آمیز هستند
***
در ادامه جلسه علنی امروز، پیشنهادات الحاقی تعدادی از نمایندگان در طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل بررسی شد و با الحاق دو بند به این طرح تشکیل سازمان پدافند غیر عامل موافقت شد.

نمایندگان در ادامه کار خود، موافقت کردند که طرح مربوط به اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی با اولویت در دستور کار مجلس قرار گیرد که این طرح مربوط به خدمت پزشکان در مناطق محروم است.
همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بررسی شد و در نهایت با ۱۶۰ رای موافق کلیات این لایحه را به تصویب رسید و قرار است جزئیات این لایحه در جلسات آتی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، نمایندگان ساز و کار پرداخت تسهیلات این قانون  به بدهکاران مالیاتی و بدهکاران بانکی و همچنین افراد دارای چک برگشتی را تعیین کردند.
همچنین مجلس طرح استفساریه ای را تصویب کرد که به موجب آن دانشجویان ذکور مشغول به تحصیل در تمامی دانشگاه ها مشمول دریافت مستمری متوفی خود می شوند.
در بخشی از جلسه امروز هم محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در تذکری تاکید کرد: اکنون پیرامون زمان بررسی لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه نوعی بلاتکلیفی وجود دارد و زمان در حال از دست رفتن می‌باشد، باید هر چه سریعتر مجلس در این حوزه تصمیم گیری کند.

مطالب مرتبط

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x