آمادگی دانشگاه علم و صنعت برای کمک به دولت در حل برخی چالش‌های اساسی

مدیریت دانشگاه علم و صنعت ایران در حوادث اخیر به واقع از خرد جمعی و ظرفیت نهادهای انقلابی در اداره دانشگاه به نحو احسن استفاده کرد و به واسطه آنکه هم در بخش اعضای هیات علمی و هم دانشجویی و کارمندی، نیروهای انقلابی خوبی داشتیم، دانشگاه به گونه‌ای اداره شد که دانشگاه علم و صنعت ایران در بین دیگر دانشگاه‌ها، بیشترین آرامش را داشته است و تقریبا تمامی کلاس‌های درس، تام و تمام برگزار شد.

به گزارش نخ نیوز، دکتر منصور انبیاء در نشست شورای دانشگاه علم و صنعت که با حضور دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور و دکتر زلفی گل وزیر علوم برگزار شد، با گرامیداشت روز دانشجو، تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) تصریح کرد: مدیریت دانشگاه علم و صنعت ایران در حوادث اخیر به واقع از خرد جمعی و ظرفیت نهادهای انقلابی در اداره دانشگاه به نحو احسن استفاده کرد و به واسطه آنکه هم در بخش اعضای هیات علمی و هم دانشجویی و کارمندی، نیروهای انقلابی خوبی داشتیم، دانشگاه به گونه‌ای اداره شد که دانشگاه علم و صنعت ایران در بین دیگر دانشگاه‌ها، بیشترین آرامش را داشته است و تقریبا تمامی کلاس‌های درس، تام و تمام برگزار شد.
رئیس دانشگاه علم و صنعت در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران در تعامل با جامعه و صنعت، منحصر به فرد است، گفت: دانشگاه علم و صنعت ایران آمادگی کامل دارد به عنوام اتاق فکر دولت، در حل برخی از چالش‌های اساسی کشور به دولت کمک کند.
وی افزود: دانشگاه علم و صنعت ایران در کنار مراکز انستیتوها و مراکز تحقیقاتی ماموریت‌محور مانند انستیتو ازدیاد برداشت نفت، دانشکده‌های منحصر به فرد و یا خاصی مثل مهندسی راه‌آهن، مهندسی خودرو، مهندسی پیشرفت و فناوری‌های نوین را دارد و در برخی حوزه‌ها مانند ماهواره، ویژند (Brand) فعالیت‌ها، به نام دانشگاه علم و صنعت ایران است. 
دانشگاه علم و صنعت از نظر فرهنگی و نوع نگاه علمی، منحصر به فرد است
در ادامه نشست، دکتر زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، ضمن گرامیداشت روز دانشجو و تبریک به همه دانشجویان گفت: امیدوارم خداوند توفیق دهد همه دانشجویان به سلاح علم و عقل و ایمان مجهز شوند و به زودی خیلی بهتر از ما، کشور را مدیریت کنند.
دکتر زلفی‌گل گفت: دانشگاه علم و صنعت از نظر فرهنگی و نوع نگاه علمی، منحصر به فرد است و این فرهنگ خاص دانشگاهی حاکم بر دانشگاه علم و صنعت ایران را در کل کشور، همه جامعه علمی کشور پذیرفته‌اند و می‌دانند که این دانشگاه ویژگی‌های خاص خودش را دارد. هم علم در آن حاکم است و هم ایمان؛ از این رو بسیاری از خانواده‌ها، دانشگاه علم و صنعت ایران را برای تحصیل فرزندانشان انتخاب می‌کنند. من امسال خودم چند موردش را دیدم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دکتر انبیاء، به عنوان یکی از موفق‌ترین روسای دانشگاه‌ها هستند. ایشان در وزارت علوم، شاخص‌اند و بخش عمده‌ این موفیقت نیز به تیم نخبه‎‌ای بر می‌گردد که ایشان انتخاب کرده است.
وی سپس با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در حل مسائل جامعه گفت: بحث نفت و مشارکت دانشگاه‌ها در افزایش بهره‌وری در استخراج و ازدیاد برداشت، بحث آب و تغییر اقلیم، از مشکلات جدی کشور است و اگر به جامعه دانشگاهی‌مان اعتماد کنیم، قطعا می‌توانند این مشکلات را حل کنند.
دکتر زلفی‌گل، یکی از مشکلات و آسیب‌های وزارت علوم را تکیه بر پژوهش‌های بنیادی قلمداد کرد و گفت:  تلاش می‌کنیم ضمن صیانت از تحقیقات بنیادی و تولید علم، روی تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای هم برنامه ویژه داشته باشیم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری به اقدامات شاخص و کلیدی که در یک‌ سال  گذشته در وزارت علوم رخ داده است اشاره و تفکیک اعتبارات فرهنگی و پژوهشی در بودجه دانشگاه‌ها، تخصیص اعتبار مناسب به صندوق عتف، صدور ردیف استخدامی جذب هیات علمی و حمایت ملی از آموزش مهارت‌محور را نیز از جمله کارهای ویژه‌ای دانست که باید در آموزش عالی صورت پذیرد.
کشور برای رسیدن به پیشرفت، هیچ‌گاه به اندازه امروز نیازمند دانشگاه و استاد و دانشجو نبوده است
پس از آن دکتر مخبر (معاون اول رییس جمهور)، با تسلیت ایام شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه سلام‌الله علیها و گرامیداشت روز دانشجو، حوادث روزهای اخیر در کشور را ریشه‌یابی و تشریح و از همدستی و تدارک سنگین دشمنان انقلاب بر علیه امنیت و نظم کشور سخن گفت. وی با تصریح بر اینکه بهترین تحلیل را مقام معظم رهبری داشتند که فرمودند «آنها فهمیدند که ما در ریل پیشرفت قرار داریم»، به تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف پرداخت و در مورد راهبردهای کشور در خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه توضیحات مبسوطی ارایه کرد. کنترل رشد نقدینگی بانک‌ها، کاهش ۳۸ درصدی نرخ تورم، افزایش رشد از چهار دهم درصد به ۵ درصد و مهار کرونا در کشور، از جمله مواردی بود که معاون اول رئیس جمهور به آنها اشاره داشت.
دکتر مخبر در ادامه با تصریح بر اینکه دولت سیزدهم، برنامه‌های توسعه‌ای سنگینی در پیش دارد، اظهار داشت: کشور برای رسیدن به پیشرفت، هیچ‌گاه به اندازه امروز نیازمند دانشگاه و استاد و دانشجو نبوده و برای همین امروز نوک پیکان حمله دشمن، به سمت دانشگاه است.
وی تاکید کرد: من به عنوان کسی که مسئولیت اجرایی دارم به آینده کشور، نه در افق دور بلکه در همین افق نزدیک بسیار امیدوارم و دست یاری به سمت دانشگاه
بیان نقطه نظرات توسط تعدادی از حاضران
در این جلسه، دکتر جبل‌عاملی (رئیس دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت)، دکتر مینایی (رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر)، دکتر واحدی (رئیس دانشکده فیزیک)، دکتر رئیسی دهکردی (رئیس دانشکده مهندسی عمران) و دو نماینده دانشجویی شورای فرهنگی دانشگاه، به طرح و تبیین نقطه نظرات و پیشنهادات خود با وزیر علوم و معاون اول رئیس جمهور پرداختند.
آنها در سخنان خود تاکید داشتند دانشگاه علم و صنعت ایران، زاینده و بالنده در خدمت اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و خواستار نقش‌آفرینی دانشگاه در حل مسایل کشور بویژه در حوزه لجستیک و هوشمندسازی بودند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت، تاکید بر جذب هیات علمی معتقد و متخصص در دانشگاه‌ها، انتقاد به بنگاه‌داری بانک‌ها و کاهش ارزش پول ملی، توجه به جایگاه تعلیم و تربیت در تدوین برنامه توسعه کشور، خدمت به مردم به عنوان انجام کار واقعی، استفاده از ظرفیت جوانان دانشجو برای اداره مطلوب کشور، اهمیت دادن به دانشگاه‌ها به عنوان موتورهای پیشران کشور، عبور از مقررات صلب و سخت در گردش امور کشور برای جلب مشارکت بخش خصوصی در انجام پروژه‌های بزرگ و تعیین مأموریت کلان برای دانشگاه، از مهمترین درخواست‌های مطرح شده توسط این افراد بود.
شایان ذکر اشت، دکتر مخبر (معاون اول رییس جمهور)، دکتر زلفی‌گل (وزیر علوم، تحقیفات و فناوری) و دکتر سلیمانی (قائم مقام وزیر و رئیس مرکز هیأت‌های امنا و هیأت ممیزه)، عصر چهارشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ و همزمان با روز دانشجو، در دانشگاه علم و صنعت ایران حضور یافتند و ضمن افتتاح دو بلوک خوابگاهی، در نشست شورای دانشگاه شرکت کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا