آیا تکمیل راکتورهای ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر در اولویت است یا ساخت نیروگاه دارخوین؟

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: انتظار می‌رود مسئولان سازمان انرژی اتمی به این پرسش پاسخ دهند که اگر قرار است در ۸ سال بالغ بر ۲ الی ۳ میلیارد دلار برای احداث نیروگاه دارخوین هزینه شود که ۳۰۰ مگاوات دست ما را بگیرد منطقی نیست به سراغ تکمیل راکتور ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر رفت؟

فریدون عباسی در گفت و گو با نخ نیوز با اشاره  به خبر آغاز احداث نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی کارون در دارخوین، بیان کرد: تاریخ پروژه این نیروگاه به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد که قرار بود دو راکتور ۹۰۰ مگاواتی در آنجا احداث شود. مطالعات بر روی آن انجام شده و انتخاب ساختگاه صورت گرفته بود. مطالعات بر روی این پروژه در شرایطی صورت گرفته بود که در مسیر رودخانه کارون به اندازه امروز سد نبود. کارون یک رودخانه سیلابی بود و با طغیان آب رود کارون تمام جاده اهواز به آبادان و ماهشهر به آبادان را آب فرا می گرفت. یعنی آب زیادی هم داشتیم.
 آیا مطالعات پروژه دارخوین به روزرسانی شده است؟
وی در ادامه اظهار کرد: اما امروز آن شرایط مهیا نیست. بنده هم نمی دانم مطالعه جدیدی بر روی این پروژه صورت گرفته که فکر تامین آب آن را کرده باشند یا خیر. یا آبی را وزارت نیرو در رودخانه کارون جاری خواهد کرد که به عنوان خنک کننده راکتور نیروگاه از آن استفاده شود. البته توان نیروگاه از یک مجموعه نیروگاهی ۱۸۰۰ مگاواتی به ۳۰۰ مگاوات کاهش یافته است. قاعدتا سیستم خنک کننده آن نیز آب کمتری می خواهد. اینکه مطالعات احداث این نیروگاه به روز رسانی شده یا خیر بنده اطلاعاتی ندارم.
اخذ لیسانس برای نیروگاه دارخوین نیز مسئله‌ای است
نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار می‌رود مطالعات احداث این نیروگاه بعد از ۵۰ سال به روز شده باشد. اگر به گذشته برگردیم نظر بنده این بود که با وضعیت رودخانه کارون بهتر است این پروژه به کنار خلیج فارس یا دریای عمان منتقل شود. از نظر بنده منطقه هندیجان مکان مناسب‌تری برای ساخت این نیروگاه بود و در زمان ریاست بنده مطالعات انتخاب ساختگاه در این محل داشت انجام می شد. از سوی دیگر لیسانی که نیروگاه باید اخذ کند مسئله‌ای است. تا این لحظه ما لیسانس دهنده نیروگاه هسته‌ای نیستیم. ولی اجزایی را می توانیم بسازیم که تحت تایید شرکت ها معتبر و یا کشورهایی که دارای استاندارد باشند قرار گیرد.
تامین مالی پروژه دارخوین جای سوال است
وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر یک یا دو کشور هستند که توانایی ساخت راکتورهای هسته ای را دارند و از نظر سیاسی، اقتصادی و فنی با ما مراوده دارند. آن هم اول روسیه و بعد کشور چین است. بحث تامین مالی این نیروگاه نیز مهم است. باید ببینیم تامین مالی این پروژه قرار است از کجا صورت گیرد. ردیف بودجه‌ای قبلا برای ساخت راکتورهای جدید حدود ۱۰ سال پیش وجود داشت. سوال این است که آیا از همان ردیف‌ها قرار است استفاده شود و اینکه آیا دولت پول دارد که در این حوزه سرمایه گذاری کند. این یک سوال بزرگ است. اگر دولت پول دارد آن را به دو راکتوری که در حال ساخت در بوشهر است تزریق نمی کند تا مشکل مالی آنها حل شود. این سوال باید توسط رئیس سازمان انرژی اتمی یا رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ داده شود.
وی افزود: از وزیر نیرو نیز باید سوال شود که آیا شما امروز برق هسته ای می خواهید و حاضر هستید از منابع بودجه کشور برای اجرای این پروژه استفاده شود یا منابع صرف راه اندازی دو راکتور ۱۰۰۰ مگاواتی در بوشهر شود؟ زیرساخت های لازم نیز در بوشهر فراهم است. اگر قرار است در ۸ سال بالغ بر ۲ الی ۳ میلیارد دلار برای احداث نیروگاه دارخوین هزینه شود که ۳۰۰ مگاوات دست ما را بگیرد منطقی نیست به سراغ تکمیل راکتور ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر رفت؟ این سوالات باید از سوی مسئولان کنونی سازمان انرژی اتمی پاسخ داده شود.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x