ابتکار عمل رهبران اکوواس برای مقابله با “کمربند کودتا”

رهبران “جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا” گفتند، یک گروه حافظ صلح منطقه‌ای را با هدف بازگرداندن امنیت و نظم قانون اساسی به منطقه‌ای که شاهد چندین کودتا ظرف دو سال گذشته بوده، ایجاد خواهند کرد.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، آفریقای مرکزی و غربی طی دهه گذشته اقداماتی را برای از بین بردن مسئله‌ای تحت عنوان “کمربند کودتا” انجام داده‌اند اما “جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا” (ECOWAS) قصد دارد اقدامات بیشتری برای افزایش امنیت و ارتقاء قانون اساسی در میان کشورهای عضو انجام دهد.
رهبران این جامعه اقتصادی پس از نشست سالیانه در ابوجا، پایتخت نیجریه در بیانیه‌ای اعلام کردند: «رهبران این بلوک موسوم به “اکوواس” تصمیم گرفته‌اند تا سیستم امنیتی ما را مجدد بررسی کنند تا مطمئن شوند که ما از امنیت خودمان در منطقه محافظت می‌کنیم. رهبران نسبت به ایجاد یک گروه منطقه‌ای مصمم هستند؛ گروهی که در مواقع نیاز چه در حوزه امنیت منطقه و چه مسئله مربوط به تروریسم با هدف بازگرداندن نظم قانون اساسی در کشورهای عضو مداخله خواهد کرد.»
رهبران این بلوک جزئیاتی درخصوص اینکه این گروه چگونه تشکیل خواهد شد، ارائه نکردند اما گفتند که وزرای دفاع ماه آینده میلادی با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا درخصوص نحوه عملکرد این گروه گفت‌وگو کنند.
آن‌ها همچنین نسبت به ادامه حبس ۴۶ سرباز متعلق به ساحل عاج در مالی ابراز نگرانی کردند و از مقامات کشور مالی خواستند تا این سربازان را تا پایان ماه جاری میلادی آزاد کنند.
این رهبران در پایان خاطرنشان کردند: اگر این سربازان آزاد نشوند، ما این حق را داریم که اقدامات مشخصی را انجام دهیم اما اکنون از مقامات کشور مالی درخواست می‌کنیم که این سربازان را آزاد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا