شهرک دامپروری غرب مازندران، ۱۵ سال در انتظار بهره‌برداری

به گزارش نخ نیوز ، عملیات اجرایی این طرح سال ۱۳۸۶ با اعتباری بالغ بر ۱۷ هزار و ۴۴۰ میلیون ریال در زمینی به وسعت حدود ۶۰ هکتار در عرصه ۹۲ هکتاری ناحیه صنعتی حوالی روستای “فیروز کلای سفلی” بخش کوهستانی کجور نوشهر آغاز شد و بنا بود به مدت ۲ سال به سرانجام برسد که تاکنون به خاطر برخی مشکلات زیست محیطی و اسنادی و اداری به نتیجه نرسیده است.

ایجاد فرصت های شغلی برای دانش آموختگان رشته های مختلف کشاورزی ، بسترسازی برای ماندگاری جمعیت مولد و زمینه سازی برای مهاجرت معکوس به عنوان مهم ترین اهداف اجرای این طرح مطرح شد و بنا بود به تناسب کار کارشناسی و انجام مطالعات در گام نخست از سطح ۶۰ هکتار تعیین شده حدود ۳۰ هکتار در قالب ۳۴ شرکت تعاونی دام شیری طبق ضوابط به نام اعضای آن ثبت شود.

پس از گذشت حدود ۲ سال از اجرای این طرح، براساس توافق هایی که میان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت شهرک های صنعتی مازندران صورت گرفت در سطح ۶۰ هکتار ، اقداماتی مانند ساخت راه دسترسی ، تامین آب ، قطعه بندی اراضی و فنس کشی انجام گرفت اما روند اجرای این طرح با صرف هزینه بیت المال در آن زمان با مسائل زیست محیطی و حقوقی مواجه شد و در عمل اختیارات ادامه فعالیت از ناظر و کارفرمای این طرح که جهاد کشاورزی منطقه بود، گرفته شد.

وعده های بی عمل

البته پیگیری پرونده این طرح بارها در نشست های مختلف مطرح ضمن آنکه افزون بر تاکید بر رفع موانع و مشکلات در مسیر اجرای آن، بازدیدهایی هم از سوی مسوولان وقت در سطوح کشوری و استانی از این شهرک دامپروری صورت گرفت و متاسفانه هربار و عده هایی بر رفع موانع اجرایی آن که رسانه ای هم شد، دادند اما تا این لحظه گره کور تکمیل این طرح باز نشده است.

رفع بلاتکلیفی شهرک دامپروری در بخش کجور یکی از وعده های مسوولان بود که در آبان ماه سال ۱۳۹۵ رسانه ای شد چرا که در بازدید قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس شورای اسلامی، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مسوولان استانی از این طرح تاکید کرده بودند که به مدت ۱۰ روز باید ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران ، شرکت شهرک های صنعتی استان و جهاد کشاورزی مشکلات حقوقی زمین محل اجرای این طرح را حل کنند.

بنا بر گزارش های منابع رسمی ، عرصه ۹۲ هکتاری در منطقه فیروز کلای سفلی بخش کجور که بخشی از آن برای ساخت شهرک صنعتی دامپروری است در دهه ۱۳۷۰ از سوی منابع طبیعی به شرکت شهرک های صنعتی واگذار شده و سند آن هم به نام این شرکت ثبت شد و در آن زمان سازمان حفاظت محیط زیست با ایجاد واحدهای صنعتی در ۱۵ هکتار از ۹۲ هکتار این شهرک موافقت و مجوز صادر کرد.

شهرک دامپروری غرب مازندران، ۱۵ سال در انتظار بهره‌برداری

سند مالکیت و گرانی زمین از جمله مشکلات فرارو

براساس مصوبه دولت وقت و موافقت مسوولان استانی از این میزان عرصه ، حدود ۶۰ هکتار برای شهرک دامپروری اختصاص داده شد این درحالی است که سند به نام شرکت شهرک های صنعتی بوده است و با اینکه قرار بود برای به سرانجام رساندن طرح ساخت شهرک دامپروری سند این عرصه به نام وزارت جهاد کشاورزی ثبت و در مکان دیگری به همین میزان عرصه با مجوزهای زیست محیطی در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان قرار گیرد اما چنین اقدامی تا این لحظه انجام نگرفته است.

درحالی روند ساخت این شهرک سال ها زمانبر شده که بنا به گفته برخی از مسوولان شهرستان نوشهر، یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این منطقه ، مسائل اقتصادی یعنی تامین زمین است و ضمن آنکه تاکنون سرمایه گذاران زیادی از دیگر استان های کشور برای سرمایه گذاری در حوزه دامپروری صنعتی وارد شهرستان نوشهر و بخش کجور شدند منتهی به خاطر گرانی زمین و همچنین مساله دار بودن زمین شهرک صنعتی دامپروری نیمه کاره در این منطقه صرف نظر کردند.

جمعی از دهیاران و اعضای شورای اسلامی بخش کجور به تازگی در نشستی که با حضور استاندار مازندران و مسوولان منطقه در بخشداری برگزار شد یکی از مسائلی که در این نشست مطرح و روی آن تاکید داشتند تصمیم گیری جدی برای رفع موانع و مشکلات در مسیر اجرای طرح شهرک دامپروری صنعتی این بخش بود و گفتند: سرمایه ای که سال ها دولت از بیت المال برای اجرای این طرح نیمه کاره هزینه کرده و همچنان خاک می خورد.

سرمایه گذاران بی انگیزه شدند

در این پیوند ، فرماندار نوشهر گفت: از مجموع بیش از یکهزار و ۷۰۰ کیلومتر حوزه جغرافیایی نوشهر ، بیش از هزار و ۱۸۶ کیلومتر از خاک آن در بخش تاریخی و کوهستانی کجور واقع شده است و بنا به اسناد و مدارک موجود حدود ۹۰ درصد محصولات بخش های کشاورزی شهرستان در بخش کجور تامین می شود بنابراین با همه این ظرفیت ها و قابلیت ها هنوز روند اجرای برخی از طرح های اشتغالزایی مانند شهرک صنعتی دامپروری با گذشت سال ها تاریخی شده و به سرانجام نرسیده است.

رستم زرودی افزود : زمانی که پرونده شهرک صنعتی دامپروری کجور بررسی و مورد باز بینی قرار گرفت جلسات مختلفی از سوی مسوولان وقت در آن زمان برای پیگیری این موضوع و شناسایی علت تکمیل نشدن این طرح برگزار و تصمیم هایی هم برای رفع آن گرفته شد اما همه این تلاش ها نتیجه ای نداشت .

فرماندار نوشهر بیان داشت : سال گذشته تعدادی از سرمایه گذاران از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا ) که کارنامه و سوابق خوبی هم در زمینه تولید و پرورش دام های صنعتی داشتند در جلسه ای به همین منظور در فرمانداری دعوت شدند و آمادگی داشتند در بخش کجور سرمایه گذاری سرمایه گذاری کنند در حالی که به علت گرانی زمین و همچنین مساله دار بودن شهرک صنعتی دامپروری کجور منصرف شدند.

وی با بیان آنکه کشاورزی و دامپروری سنتی دیگر پاسخگوی نیاز فعالان این بخش نیست ، تاکید کرد : از آنجایی که از گستره بیش از ۹۰ هکتار عرصه ، حدود ۶۰ هکتار آن جداسازی برای ساخت شهرک صنعتی دامپروری شده متاسفانه سال ها زیرساخت هایش رها شده است و باید هرچه زودتر برای به بهره برداری رساندن این طرح تعیین تکلیف شود.

مطالبه ای به حق

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر هم گفت : از سال گذشته تاکنون نامه نگاری های فراوانی با مسوولان استانی مبنی بر تعیین تکلیف این طرح که یکی از خواسته ها و مطالبه های بحق مردم بخش کجور است ، انجام گرفت.

جواد محمودی در گفت و گو با خبرنگار نخ نیوز افزود: اهداف اجرای این طرح همانگونه که مشخص است جلوگیری از مهاجرت بی رویه، رونق بخش کشاورزی ، دامپروری و همچنین بکارگیری دانش آموختگان رشته های کشاورزی و دامپروری جویای کار در این منطقه بود که متاسفانه سال ها این قشر مولد و تحصیلکرده جامعه در این بخش را چشم انتظار گذاشتند.

وی بیان داشت : امروز هم نامه دیگری به معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی مازندران در باره همین موضوع ارسال شد امیدوارم مسوولان دست اندرکار بدون فوت وقت مسائل و موانع بر سر راه این طرح چندین ساله به طور جدی پیگیری کنند.

مدیر بهداشت ایمنی محیط زیست و انرژی شرکت شهرک های صنعتی مازندران هم گفت : عرصه ۹۲ هکتاری در منطقه فیروز کلای سفلی بخش کجور در دهه ۱۳۷۰ از سوی منابع طبیعی به شرکت شهرک های صنعتی واگذار و سند آن نیز به نام این شرکت ثبت شده است.

محمد آقاجانی در گفت و گو با خبرنگار نخ نیوز افزود : در آن زمان سازمان حفاظت محیط زیست با ایجاد واحدهای صنعتی در ۱۵ هکتار از ۹۲ هکتار این شهرک موافقت و مجوز صادر کرد.

وی ادامه داد : براساس مصوبه دولت وقت و موافقت مسوولان استانی از این میزان عرصه حدود ۶۰ هکتار برای شهرک دامپروری اختصاص داده شد درحالی که سند به نام شرکت شهرک های صنعتی بوده است و با اینکه قرار بود برای به سرانجام رساندن طرح ساخت شهرک دامپروری سند این عرصه به نام وزارت جهاد کشاورزی ثبت و در مکان دیگری به همین میزان عرصه با مجوزهای زیست محیطی در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان قرار گیرد اما چنین اقدامی تا این لحظه انجام نگرفته است.

این مسوول استانی گفت : اگر قرار باشد حدود ۶۰ هکتار از این میزان عرصه از سرجمع ناحیه صنعتی استان مازندران کسر و برای شهرک دامپروری اختصاص داده شود به طور طبیعی از سرانه صنعتی استان کم می شود در حالی که هرسال باید به این سرانه اضافه شود.

آقاجانی افزود : در جلساتی که سال گذشته در فرمانداری نوشهر برگزار شد پیشنهاد این بود منابع طبیعی مکان دیگری با مجوزهای زیست محیطی در اختیار این شرکت قرار دهد و با رایزنی های استانی و فرا استانی شاید بتوان این میزان عرصه را به نام جهاد کشاورزی ثبت و شهرک دامپروری نیمه تمام در آن عرصه را به سرانجام و بهره برداری رساند در حالی که پیگیری ها تاکنون نتیجه نداده است.

شهرک دامپروری غرب مازندران، ۱۵ سال در انتظار بهره‌برداری

تاکید استاندار بر شناسایی موانع و گزارش به استانداری

استاندار مازندران در این نشست با دهیاران و شوراهای اسلامی بخش کجور گفت: این بخش از لحاظ زمین های مستعد در تولید محصولات کشاورزی و پرورش دام و طیور ظرفیت و قابلیت های فراوانی دارد اما برای بهره برداری از این ظرفیت ها باید به تناسب علم نوین به عبارتی از حالت سنتی خارج و به سمت و سوی صنعتی شدن سرمایه گذاری کرد.

سیدمحمود حسینی پور افزود : بخش کجور نوشهر، مستعد تولید پرورش گاو های شیری و گوشتی است چرا که تا چشم کار می کند این بخش از زمین های کشاورزی برخوردار است و بر همین اساس طرح ساخت شهرک صنعتی دامپروری در این منطقه اجرا شده است چرا که دام های تولیدی در این شهرک مشکل خوراک ندارند.

لبنیات مهمترین کمبود مازندران

وی بیان داشت : هم اکنون بستر برای سرمایه گذاری دامپروری صنعتی در این منطقه فراهم است و علت آنکه چرا این طرح پس از سال ها به سرانجام نرسیده است باید این موضوع روشن و مورد پیگیری قرار گیرد و باید مسوولان محلی و استانی با شتاب موانع پیش روی این طرح را شناسایی و به استانداری گزارش دهند.

استاندار مازندران گفت : امروز مهم ترین کمبود این استان ، لبنیات است و لبنیات از جمله شیر از دیگر استان ها مانند اصفهان ، شیراز و مشهد وارد استان می شود در حالی که در بخش کجور این همه ظرفیت برای تولید محصول کشاورزی و دام و طیور داریم متاسفانه مورد استفاده قرار نمی گیرد .

مازندران حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد دامی دارد و ظرفیت تولیدات دامی استان از جمله شامل شیر و گوشت ۹۲۶ هزار تن در سال است.

بخش کجور با برخورداری از ۶۴ نقطه روستایی و ۲ نقطه شهری در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نوشهر قرار دارد.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x