پایان نشست اپک با تمرکز بر چالش‌های اقتصادی

مذاکرات رهبران مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APEC) امروز شنبه به پایان رسید، تمرکز گروه ۲۱ عضوی بر چگونگی پاسخگویی به چالش‌های اقتصادی مانند باز کردن تجارت و مهار تورم بود.

به گزارش نخ نیوز به نقل از رویترز، این اجلاس سومین نشست در منطقه با حضور رهبران جهانی در هفته گذشته بود و مذاکرات اغلب تحت الشعاع تنش‌های ژئوپلیتیکی از جنگ در اوکراین گرفته تا نقاط بحرانی مانند تنگه تایوان و شبه جزیره کره قرار داشت.
 نشست سران آسیای جنوب شرقی شامل چین، ژاپن و ایالات متحده در کامبوج برگزار شد، در حالی که اقتصادهای بزرگ گروه ۲۰ (G۲۰) در جزیره بالی اندونزی گرد هم آمدند.
نشست اپک در روز جمعه با درخواست کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، که ریاست هیات آمریکایی را بر عهده داشت برای برگزاری یک نشست اضطراری از متحدان پس از آزمایش موشکی کره شمالی با وقفه‌ای روبرو شد.
نخست وزیر تایلند، پرایوت چان اوچا در سخنرانی افتتاحیه خود از شرکت کنندگان در اجلاس خواست تا پس از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از کووید-۱۹، تغییرات آب و هوایی و رقابت‌های ژئوپلیتیکی به دنبال رشد و توسعه پایدار باشند.
او خطاب به مخاطبانی که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس جمهور چین شی جینپینگ را شامل می‌شدند، گفت: ما دیگر نمی‌توانیم مانند قبل زندگی کنیم. ما باید دیدگاه، شیوه زندگی و روش‌های کسب و کار خود را تنظیم کنیم.
پرایوت چان اوچا، به دنبال بازگرداندن تمرکز بر مسائل اقتصادی بود و گفت که این گروه با توافق بر سر یک برنامه کاری چند ساله برای منطقه آزاد تجاری در آسیا و اقیانوسیه (FTAAP) “پیشرفت قابل توجهی” داشته است.
این پیشرفت که هدف آن بر پایه چارچوب‌های تجاری موجود در منطقه است و توسط چین تحت فشار قرار گرفته است، اولویت تایلند در مذاکرات بوده است.
پرایوت به آزمایش موشکی کره شمالی اشاره‌ای نکرد، اما ساعاتی قبل از گشایش اجلاس، کامالا هریس با رهبران استرالیا، ژاپن، کره جنوبی، کانادا و نیوزیلند دیدار کرد.
هریس گفت: این رفتار اخیر کره شمالی نقض وقیحانه چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. امنیت در منطقه را بی‌ثبات می‌کند و بی‌جهت تنش ها را افزایش می‌دهد.
یک مقام کاخ سفید گفت که هریس روز شنبه دیدار کوتاهی با شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین داشت و بر اهمیت “حفظ خطوط ارتباطی باز برای مدیریت مسئولانه رقابت بین کشورها” تاکید کرد.
روابط بین ابرقدرت‌ها در سال‌های اخیر بر سر مسائلی مانند تعرفه ها، تایوان، مالکیت معنوی، خودمختاری هنگ کنگ و اختلافات بر سر دریای چین جنوبی تیره شده است.
یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: واشنگتن به طور منظم با چین در مورد مسئله پرتاب موشک کره شمالی در تماس است. ما فکر می‌کنیم که پکن باید نقشی ایفا کند.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، مهمان ویژه این اجلاس، از رهبران اپک خواست تا قوانین بین‌المللی و چندجانبه گرایی را برای صلح و ثبات جهانی دوباره بپذیرند. او گفت که جنگ روسیه در اوکراین «تجاوز به قوانین بین‌المللی» بود و کشورها باید به نابرابری و ثبات بپردازند. او گفت: “ما باید اقتصاد خود را اصلاح کنیم. همه سرمایه داری و تجارت را پذیرفته‌اند اما ما باید آن را فراگیرتر و پایدارتر کنیم.”
اپک که برای ترویج یکپارچگی اقتصادی راه اندازی شده است، ۲۱ کشور را شامل می‌شود که ۳۸ درصد از جمعیت جهان، ۶۲ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۴۸ درصد از تجارت را تشکیل می‌دهند.
نشست اپک سومین نشست سران منطقه در هفته گذشته است. نشست سران جنوب شرق آسیا که شامل چین، ژاپن و ایالات متحده بود در کامبوج برگزار شد و گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی نشست داشت. جلسات قبلی تحت سلطه جنگ در اوکراین و همچنین تنش بر سر تایوان و شبه جزیره کره بود. 
در نشست گروه ۲۰ در اندونزی، کشورها به اتفاق آرا اعلامیه‌ای را تصویب کردند که در آن اکثر اعضا جنگ اوکراین را محکوم می‌کردند، اما همچنین اذعان داشتند که برخی کشورها این مناقشه را متفاوت می‌بینند.
وزرای اپک در بیانیه مشترکی این موضوع را تکرار کردند و گفتند که برخی از اعضا جنگ را محکوم می کنند. وزرا با بیان اینکه اپک مجمعی برای حل مسائل امنیتی نیست، گفتند: دیدگاه‌های دیگری و ارزیابی‌های متفاوتی از وضعیت و تحریم‌ها وجود داشت.
روسیه یکی از اعضای گروه ۲۰ و اپک است، اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از حضور در نشست سران خودداری کرد. معاون اول نخست وزیر آندری بلوسف نماینده او در اپک است.
شی، با هشدار نسبت به تنش‌های جنگ سرد در منطقه‌ای که کانون رقابت بین چین و ایالات متحده است، روز پنجشنبه گفت که آسیا و اقیانوسیه حیاط خلوت هیچ‌کس نیست و نباید به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شود. شی در سخنانی در یک رویداد تجاری مرتبط با اجلاس سران گفت: هیچ تلاشی برای به راه انداختن جنگ سرد جدید توسط مردم یا زمان ما مجاز نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا