از فروش ۳۲۴۳ میلیارد تومان اوراق مشارکت تا درآمد ۱۸ هزار و ۷۴۵ میلیاردی

به گزارش خبرنگار نخ نیوز، قرائت کارنامه دخل و خرج شهرداری تهران در صحن علنی شورای شهر نکات جالب توجهی به همراه داشت، نکاتی که شاید مهم‌ترین آن، موفقیت شهرداری در گشایش مالی و بهبود سطح درآمد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، هفت آذرماه ۱۴۰۰ حبیب کاشانی خزانه‌دار شورای شهر تهران، میزان تحقق بودجه شهرداری تهران طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

بر اساس اظهارات این عضو شورای شهر و با وجود آنکه باید، ۲۴ هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان درآمد در مدت مذکور محقق شود، تنها ۱۳ هزار و ۱۳۱ میلیارد تومان وصول شده بود و این یعنی ۵۳.۷۳ درصد از منابع پیش‌بینی شده برای نیمه نخست سال گذشته، در حساب‌های شهرداری تهران نشسته بود.

پشت پرده عقب‌گرد بودجه ۱۴۰۰

شکاف قابل ملاحظه میزان درآمد با بودجه مصوب در مدت مذکور، سبب شد، متولیان حوزه مالی دوره ششم مدیریت شهری به فکر اصلاحیه بودجه در جهت واقع‌گرایانه کردن آن افتاده و سطح بودجه ۴۸.۸ هزار میلیارد تومانی ۱۴۰۰ شهرداری را با ارائه اصلاحیه به شورای شهر، به ۳۷.۷ هزار میلیارد تومان تقلیل دهند.

اما شرایط در ۶ ماه نخست ۱۴۰۱ قدری متفاوت رقم خورده و کارنامه مالی شهرداری تهران از حیث تحقق درآمدها مطلوب به نظر می‌رسد. آن هم در شرایطی که ترافیک درآمدی این نهاد عمومی غیردولتی همواره در هفته‌های پایانی سال بروز پیدا می‌کند و نیمه نخست سال ۱۴۰۱ با هک سامانه‌های الکترونیکی شهرداری نیز همراه بود. حمله خرابکارانه‌ای که بیش از هر بخش دیگری، در روند صدور پروانه‌های ساختمانی و درآمد ناشی از این بخش اختلال ایجاد کرد.

میزان تحقق بودجه شهرداری در نیم سال اول، از ۵۳ به ۷۵ درصد رسیده است

با این وجود، بر اساس گزارش‌های ارائه شده، شهرداری تهران در پایان شش ماهه نخست سال جاری، ۱۸ هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان درآمد محقق کرده است. درآمدی که بر مبنای بودجه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری برای سال جاری، توانسته بیش از ۷۵ درصد رقم ۲۵ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومانی برنامه‌ریزی شده در سند بودجه را محقق کند.

در همین رابطه، ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در جریان نود و نهمین جلسه شورای شهر تهران، با اشاره به گزارش صورت حساب ۶ ماهه اول شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران موفق شده، در ۶ ماهه اول سال ۱۵ هزار و ۳۶۳ میلیارد تومان درآمد داشته است. همچنین، شهرداری تهران ۲۳۷ میلیارد تومان معادل سه درصد اعتبار بخش واگذاری دارایی سرمایه‌ای را محقق کرده و در بخش منابع حاصل از واگذاری‌های مالی (واگذاری وام و فروش اوراق مشارکت) موفق شده، ۳ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان را وصول کند. این میزان منابع حاصل از واگذاری‌های مالی نسبت به بودجه کل سال، تحقق ۸۲ درصد را طی نیمه نخست سال نشان می‌دهد.

از فروش ۳۲۴۳ میلیارد تومان اوراق مشارکت تا درآمد ۱۸ هزار و ۷۴۵ میلیاردی

وی افزود: شهرداری تهران توانسته است، از ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شهرداری بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان و به عبارتی، ۳۷ درصد بودجه کل سال را محقق کند.

این عضو شورای شهر، درباره میزان وصولی شهرداری تهران در ماه‌های اخیر نیز گفت: شهرداری تهران در فروردین و اردیبهشت دو هزار و ۸۳ میلیارد تومان، در خرداد و تیر سه هزار و ۳۰۰، در مردادماه پنج هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان و در شهریورماه چهار هزار و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان، وصولی داشته است.

بر اساس آنچه مطرح شد، دستیابی به اعداد و ارقام مطروحه در قانون بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران، چندان دور از ذهن نیست. کارنامه مالی که می‌تواند، نشان‌دهنده گشایش در ردیف‌های درآمدی باشد و منابع مالی برنامه‌ریزی شده برای پروژه‌های اولویت‌دار شهر را تأمین کند. هرچند با شدت یافتن روند عرضه املاک شهرداری در بورس کالا و نیز بهبود روند صدور پروانه‌های ساختمانی در پایتخت، می‌توان به دسترسی مدیران شهری به منابع پیش‌بینی شده بودجه در ماه‌های پیش رو امیدوار بود.

آنچه در این میان برجسته و مهم‌تر به نظر می‌رسد، تمرکز بر ایجاد انضباط مالی و استفاده از ابزارها و منابع مالی، برای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای شهر و بهبود کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی است.

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x