اعتراف شرکت سیمان‌ساز فرانسوی به پرداخت پول به تروریستها در سوریه

شرکت سیمان‌سازی فرانسوی “لافارژ” در دادگاه آمریکا اعتراف کرد به گروه‌هایی که از سوی آمریکا به عنوان گروه تروریستی تعیین شده از جمله داعش، پول پرداخت کرده تا فعالیت‌های خود در سوریه را حفظ کند.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، این نخستین بار است که این شرکت در آمریکا به جرم حمایت مادی از یک سازمان تروریستی اعتراف کرده است.
شرکت لافارژ که در سال ۲۰۱۵ زیر مجموعه شرکت سوئیسی هولسیم قرار گرفت، موافقت کرده تا ۷۷۸ میلیون دلار را به عنوان جریمه و ضرر و زیان در چارچوب یک توافق برای اعتراف به جرم پرداخت کند.
دادستان‌های آمریکا گفتند، شرکت لافارژ و شعبه سوریه‌ای آن تحت عنوان “لافارژ سیمنت سیریا” از طریق واسط هایی به گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره مبالغی معادل حدود ۵.۹۲ میلیون دلار را در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ پرداخت کرده تا آنها به کارمندان، مشتریان و تامین‌کنندگان این شرکت اجازه عبور از ایست بازرسی‌های این گروه‌های تروریستی در جریان جنگ داخلی سوریه بدهند.
دادستان‌ها گفتند، این کار به این شرکت اجازه داد ۷۰ میلیون دلار درآمد از فروش محصولات یک کارخانه فعالش در شمال سوریه به دست آورد.
بریون پیس، دادستان ارشد بروکلین در آمریکا بعد از حصول اعتراف توافقی این شرکت سیمان‌سازی فرانسوی به خبرنگاران گفت: شرکت لافارژ با شیطان معامله کرد. این عملکرد از سوی یک شرکت غربی حیرت‌آور بوده و هیچ سابقه یا توجیهی ندارد.
دادستان‌های آمریکا اظهار کردند، شرکت لافارژ نهایتا این کارخانه سیمان را در سپتامبر ۲۰۱۴ خالی کرد و در آن مقطع گروه تروریستی داعش سیمان‌های باقی مانده را صاحب شده با فروش آن توانست درآمدی معادل ۳.۲۱ میلیون دلار کسب کند.
ماگالی آندرسون، رئیس شرکت لافارژ روز سه شنبه در دادگاه گفت، از اوت ۲۰۱۳ تا نوامبر ۲۰۱۴ مدیران اجرایی سابق شرکت لافارژ “با آگاهی و از روی عمد” موافقت کردند در یک دسیسه شامل اعطای مجوز به پرداخت پولهایی با هدف نفع رسانی به چندین گروه مسلح در سوریه شرکت کنند.
شرکت هولسیم در بیانیه‌ای متذکر شد، این شرکت در هیچ یک از فعالیت‌های ذکر شده دخیل نبوده است.
هولسیم اعلام کرد مدیران اجرایی سابق لافارژ که در این عملیات دخیل بوده‌اند آن را از هولسیم و حسابرس‌های خارجی پنهان کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا