رهبران ژاپن و استرالیا به دنبال امضای توافق امنیتی

یک روزنامه ژاپنی امروز (سه‌شنبه) گزارش داد، مقامات این کشور و استرالیا قصد دارند در فرصت دیدار نخست وزیرهای دو کشور در روز شنبه آینده در شهر “پرث” برای حصول یک توافق امنیتی جدید با توجه ویژه به موضوع گسترش فعالیت‌های دریایی چین تلاش کنند.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دو متحد آمریکا تلاش داشته‌اند روابط امنیتی خود را به عنوان یک وزنه متقابل علیه قدرت نظامی فزاینده چین تقویت کنند. در ماه مه، فومیو کیشیدا و آنتونی آلبانیز، نخست وزیران ژاپن و استرالیا توافق کردند تا در راستای حصول یک اعلامیه دوجانبه جدید درباره همکاری امنیتی اقدام کنند.
روزنامه ژاپنی “نیکی” به نقل از چند منبع خبری نوشت: همکاری در حوزه‌های دفاعی و امنیت اقتصادی در راستای تحقق یک منطقه هند-اقیانوسیه باز و آزاد احتمالا در اعلامیه درج خواهد شد.
یک مقام وزارت امور خارجه ژاپن به خبرگزاری رویترز گفت، هنوز برای اظهار نظر درباره مسائلی که در این نشست حاصل خواهند شد خیلی زود است.
به نوشته رویترز دفتر نخست وزیر استرالیا به درخواست برای اظهار نظر در مورد این گزارش پاسخ نداد.
اعلامیه مشترک قبلی دو کشور درباره موضوع همکاری امنیتی در سال ۲۰۰۷ بین شینزو آبه و جان هاوارد، نخست وزیران سابق ژاپن و استرالیا مورد توافق قرار گرفت.
در آن اعلامیه به همکاری در حوزه‌هایی شامل مبارزه با تروریسم و مساله برنامه‌های موشکی و تسلیحات هسته‌ای کره شمالی اشاره شده بود.
کیشیدا و آلبانیز همچنین قرار است طبق گزارش نشریه نیکی، همکاری در زمینه انرژی و منابع طبیعی را تایید کنند. استرالیا اصلی‌ترین عرضه کننده گاز طبیعی مایع به ژاپن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا