همیشه فرار بر قرار ترجیح ندارد

 مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک بلایا (CRED) نشان می‌دهد سالیانه به طور میانگین ۳۸۴ بلای طبیعی از قبیل زلزله، سیل، سونامی، گردباد و غیره به وقوع می پیوندد که حدود ۲۵۰ میلیارد دلار خسارت اقتصادی و مهمتر از آن سالانه معادل ۴۲ میلیون سال عمر از دست رفته ( YLL )در پی داشته است. با وجود اینکه ۵۶ درصد بلایا در کشورهای با درآمد بالا به وقوع می پیوندد و فقط ۳۲درصد مرگ ها در این کشورها رخ می دهد.
 

همیشه فرار بر قرار ترجیح ندارد

چنانچه آمار ۲۰۱۴ نشان می‌دهد ۴۸درصد مخاطرات، ۸۵درصد کشته ها و ۸۶درصد جمعیت تحت تاثیر ناشی از بلایا در آسیا بوده است و مخاطرات آب و هوایی مسئول ۷۱ درصد مرگ ها است.در ایران بین سالهای ۱۳۶۴ تا ۱۳۹۳ تعداد ۱۴۶ بلای طبیعی ثبت شده است که نزدیک بر ۷۵۰۰۰ مرگ را در پی داشته است.

این بخشی از داستان نگران کننده سوانح طبیعی است؛ ‌قسمت دیگر را این آمار زلزله اخیر خوی در ایران نشان می‌دهد؛ تعداد مصدومان حادثه اخیر یک هزارو ۱۲۷ نفر اعلام شد که یک نفر از آنها از ریزش آوار دچار مصدومیت شده و بقیه این تعداد  یعنی یک هزار و ۱۲۶ نفر به دلیل ترس ناشی از فرار، دچار مصدومیت‌های متفاوت شدند.

این آمار نشان از این موضوع دارد که ناآگاهی از چگونگی مواجه صحیح با مخاطرات به اندازه آوار زلزله و شاید بیشتر  از آن می‌تواند خطرناک باشد. نخ نیوز در این راستا با معاون آموزش جمعیت هلال احمر مصاحبه کرده است.
 

همیشه فرار بر قرار ترجیح ندارد

اعتبارات جامع مقابله با مخاطرات کشور تامین نشد

پیمان صابریان معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: ایران یکی از ۱۰کشور مخاطره‌خیز جهان است. چهار مخاطره طبیعی (Natural Disaster) در ایران را به ترتیب شدت و وسعت تلفات، زلزله، سیل، خشکسالی و توفان اعلام است.

 هنگام وقوع زلزله افراد به شوک می‌روند و تنها آموزش‌ها مکرر و مداوم واکنش صحیح مواجه با زلزله می‌تواند به تصمیم درست کمک کندوی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل مصدومان زلزله خوی گفت: هنگام وقوع زلزله افراد به شوک می‌روند و تنها آموزش‌ها مکرر و مداوم واکنش صحیح مواجه با زلزله می‌تواند به تصمیم درست کمک کند.

صابران با بیان این که ارائه این آموزش‌های جامع تنها از سوی یک نهاد و ارگان ممکن نیست و باید دستگاه‌های مختلف در کنار یکدیگر آموزش دهند، گفت: ما برنامه‌ای تحت عنوان برنامه جامع مقابله با مخاطرات کشور با نیاز اعتبارات یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برای آموزش ۸۵ میلیون نفر را تدوین و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دادیم اما ریالی از این اعتبارات تامین نشد.

زمانی آگاهی کامل در میان مردم به وجود می آید که ما نیز مانند کشور ژاپن آموزش‌های مداوم در مقاطع سنی مختلف داشته باشیم. باید نهادهای مانند آموزش و پرورش، ‌ آموزش عالی، شهرداری‌ها، ‌ دولت در این خصوص احساس نیاز کنند و قوانین مرتبط نیز در  این خصوص تصویب شود.

صابریان افزود: باید برای هر گروه سنی یک شکل آموزش تولید و با شیوه خاص آن گروه سنی منتشر کرد؛ نمی توان بدون آموزش‌های علمی و مداوم انتظار داشت مردم هنگام وقوع مخاطرات واکنش درستی داشته باشند.

همیشه فرار بر قرار ترجیح ندارد

هلال پارک بحران تاسیس می‌کند

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر نیز درباره راه‌اندازی یک مرکز آموزشی شبیه‌سازی شده برای آموزش مقابله و پیشگیری از مخاطرات اظهارکرد: ایجاد پارک‌های بحران و مرکز آموزش‌ شبیه‌سازی شده یکی از اقدامات خوبی بود که پیگیری شده و ساخت آن تا مرحله‌ای نیز پیش رفته است. 

وی ادامه داد: تقریبا اقداماتی که باید در خصوص راه‌اندازی این پارک انجام شود، انجام شده است. یکی از اقداماتی که قرار است در این پارک‌ها صورت گیرد آموزش مقابله با مخاطرات از طریق عینک‌های سه بعدی است که مخاطرات را شبیه‌سازی کردیم و قصد داریم شیوه مقابله با آن را در مساجد، مدارس، محلات آموزش دهیم. 

رئیس جمعیت هلال احمر اظهار کرد:‌ در این پارک‌ها همچنین مخاطراتی مانند زلزله را شبیه سازی کردیم و حتی در موقعیت زلزله قرار می‌گیریم و بعد از وقوع آن دیگران را نجات می‌دهیم. آموزش‌های این‌چنینی آغاز شده است اما قصد داریم که شهرک آموزشی را به پارک‌های بحران اختصاص دهیم. 

وی درباره محل احداث این پارک‌ها نیز گفت: این پارک در محدوده شهرستان شهریار استان تهران خواهد بود. این شهرک آموزشی چند فاز دارد که امیدوارم برخی از این فازها امسال اجرا شوند. این شهرک قرار است حتی در سطح بین‌المللی نیز فعالیت کند.

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x