اعتراضات شبانه در پایتخت تونس دوباره شکل گرفتند

اعتراضات شبانه در برخی محله‌های پایتخت تونس و شهر بنزرت واقع در شمال این کشور بار دیگر از سرگرفته شده‌اند.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از سایت العربی الجدید، در پی فوت مالک السلیمی، از جوانان ساکن پایتخت تونس که حدود سه هفته قبل در درگیری با پلیس زخمی شده بود، محله‌های “التضامن” و “الانطلاقه” در این شهر دچار تنش شدیدی شده‌اند.
السلیمی حدود یک ماه در کما بود و در نهایت در اثر شدت جراحت وارده در یکی از بیمارستان‌های پایتخت تونس فوت کرد، مرگ او خشم جوانان تونسی را به دنبال داشت و آنها از رفتارهای خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی انتقاد کردند.
جوانان تونسی شامگاه شنبه به خیابان‌ها آمده و با آتش‌ زدن لاستیک خودروها و بستن خیابان‌ها اعتراض کردند، در مقابل نیروهای پلیس تونس نیز از گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن آنها استفاده کردند.
در شهر بنزرت نیز شنبه شب در یکی از خیابان‌های آن تعدادی از معترضان جمع شده و لاستیک‌های خودروها را آتش زدند.
رادیو “شمس” نیز در این خصوص اعلام کرد، خیابان‌ها و محله‌های اطراف خیابان اصلی “حسن النوری” شهر بنزرت شاهد تعقیب و گریز معترضان و نیروهای امنیتی بود.
این رادیو اعلام کرد، معترضان به دلیل اینکه مقامات به درخواست‌های خانواده‌های مفقودی‌های محله “حشاد” پاسخ ندادند، دست به اعتراض زده و به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند.
قیس سعید، رئیس جمهور تونس صبح شنبه در بنزرت سخنرانی داشت اما به نظر می‌رسد سخنانش نتوانست ساکنان این شهر را قانع کند و آنها دوباره علیه او دست به اعتراض زدند.
هزاران تن از حامیان احزاب مخالف در تونس در محکومیت سیاست قیس سعید به خیابان‌ها آمده و او را مسؤول وخامت شرایط اقتصادی و اجتماعی این کشور دانسته و کناره‌گیری او را خواستار شدند.
از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ که قیس سعید نخست وزیر تونس را برکنار کرده و فعالیت‌های پارلمان این کشور به ریاست راشد الغنوشی را به حالت تعلیق درآورده و در ادامه آن را منحل کرد، تونس با بحران سیاسی بزرگی روبه‌رو است.
قیس سعید قانون اساسی تونس و قوانین مربوط به انتخابات در این کشور را تغییر داد و قرار است انتخابات پارلمانی اواخر سال جاری میلادی برگزار شده و یک پارلمان جدید با اختیارات محدود انتخاب شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا