تحصیل بیش از ۷ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه در ۳۶ رشته هنرستانی

حمید طریفی حسینی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه نخ نیوز درباره تحصیل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در هنرستان‌ها اظهار کرد: حدود ۳۶ رشته خاص برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه طراحی شده است و اکنون هم به دنبال توسعه این رشته‌ها از نظر تعداد و توزیع متوازن هستیم.

وی افزود: متناسب با شرایط و نیازهای دانش‌آموزان، توزیع مناسب برحسب آمایش انجام می‌شود؛ یعنی برای ۳۶ رشته موجود توزیع متوازنی صورت می‌گیرد که در کنار آنها نیز رشته‌های جدید ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین در دوره اول متوسطه، پیش حرفه‌ای که در واقع ورودی این ۳۶ رشته است، ۹ هزار و ۸۳۱ دانش‌آموز با نیازهای ویژه تحصیل و مهارت پیش حرفه‌ای برای ورود به این رشته‌ها را تمرین می‌کنند و با ورود به دوره کار دانش، در این ۳۶ رشته جایگزین‌ می‌شوند.

طریفی حسینی خاطرنشان کرد: برای دانش‌آموزان در این دوره، هدایت تحصیلی و شغلی انجام می‌شود و براساس ویژگی و مشکل آنها در رشته‌ای مناسب یکی از گروه‌های معلولیت هدایت می‌شوند.

وی اضافه کرد: بی‌شک هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان عادی برای دانش آموزان استثنایی هم انجام می‌شود.

تحصیل بیش از ۷ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه در ۳۶ رشته هنرستانی

راه‌اندازی تعاونی‌های آموزشی خاص دانش‌آموزان استثنایی

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مهارت‌آموزی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه توضیح داد: توسعه رشته‌های جدید متناسب با نیازهای دانش‌آموزان انجام می‌شود.

طریفی حسینی افزود: همچنین در کنار این اقدامات، تفاهمی هم با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور داریم که پودمان‌هایی مخصوص آنها تعریف شده و  براین اساس، علاوه بر مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در مدرسه، آنان می‌توانند به پودمان‌های تعریف شده بروند و در پایان دوره مدرک هم دریافت کنند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی تعاونی‌های آموزشگاهی خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هم پیگیری می‌شود، افزود: البته در برخی از استان‌ها مانند فارس هم برخی از این تعاونی‌ها راه‌اندازی شده که هم منبع درآمدی برای دانش‌آموزان است و هم اینکه فضای کاری متفاوتی برای تمرین مهارت‌های شغلی دانش‌آموزان محسوب می‌شود.

به گزارش نخ نیوز، سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی بیش از ۱۴۱هزار دانش‌آموز را در قالب هفت گروه آسیب بینایی، شنوایی، ذهنی، جسمی حرکتی، اوتیسم، چندمعلولیتی و مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش دارد.

هرچند که خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی به حدود ۱۱ هزار دانش آموز استثنایی در مناطق عشایری، روستایی و کم‌برخوردار ارائه می‌شود اما مهم ترین مسئله این دانش آموزان در این مناطق نبود مدرسه است.

وزارت آموزش و پرورش به منظور بسط عدالت آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان عشایر و همچنین با توجه به کم‌بودن تعداد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مناطق کمتربرخوردار و نبود مدرسه، راه‌های مختلفی را برای تحصیل دانش‌آموزان استثنایی ایجاد کرده است که بهره گیری از آموزش تخصصی و کلاس‌های انفرادی نمونه‌ای از این اقدامات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا