شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روسیه خواست زاپوریژیا را ترک کند

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی متشکل از ۳۵ کشور ناظر هسته‌ای قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از روسیه خواسته شده به اشغال نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین پایان دهد. این قطعنامه دومین قطعنامه در مورد حمله روسیه به اوکراین است که توسط هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب شد و محتوای آنها بسیار مشابه است.

به گزارش نخ نیوز به نقل از رویترز، اگرچه اولین قطعنامه در ماه مارس قبل از کنترل نیروهای روسیه بر زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا بود. هر دو قطعنامه توسط کانادا و لهستان به نمایندگی از اوکراین که در هیئت مدیره نیست، بالاترین نهاد سیاست گذاری آژانس بین المللی انرژی اتمی که بیش از یک بار در سال تشکیل جلسه می‌دهد، پیشنهاد شده است.
این ثطعنامه که از روسیه می‌خواهد فورا تمام اقدامات علیه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و هر تأسیسات هسته‌ای دیگر در اوکراین را متوقف کند، با ۲۶ رأی موافق، دو رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع به تصویب رسید.
به گفته دیپلمات ها، روسیه و چین کشورهایی بودند که رای منفی دادند و مصر، آفریقای جنوبی، سنگال، بروندی، ویتنام، هند و پاکستان رای ممتنع دادند.
در متن این قطعنامه آمده است: این هیئت از اقدامات خشونت آمیز مداوم فدراسیون روسیه علیه تاسیسات هسته‌ای در اوکراین، از جمله تصرف اجباری کنترل تاسیسات هسته‌ای، ابراز تاسف می کند.
روسیه تأسیسات زباله های رادیواکتیو را در چرنوبیل، محل بدترین فاجعه هسته ای جهان در سال ۱۹۸۶، در آغاز جنگ تصرف کرد اما بعداً از آن خارج شد. روسیه و اوکراین بارها یکدیگر را به گلوله باران نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین متهم کرده‌اند.
هیئت روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متن قطعنامه را ضد روسی خواند و گفت: «پاشنه آشیل این قطعنامه» این است که چیزی درباره «گلوله‌باران سیستماتیک» نیروگاه نگفته است.
در بیانیه هیئت روسی آمده است: “دلیل ساده است – این گلوله باران توسط اوکراین انجام می شود که به هر طریق ممکن توسط کشورهای غربی حمایت و محافظت می شود.
کارکنان اوکراینی در شرایطی که آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را “به خطر انداختن ایمنی سایت” توصیف کرده است، به کار خود ادامه می‌دهند. این شورا در ماه مارس این موضوع را مورد بررسی قرار داد و قطعنامه‌ای تصویب کرد که در آن از اقدامات خشونت‌آمیز روسیه ابراز تأسف شد و از روسیه خواسته شد فوراً تمام اقدامات علیه تأسیسات هسته‌ای در اوکراین را متوقف کند و کنترل آنها را به مقامات ذیصلاح اوکراین بازگرداند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x