وعده کاهش زمان صدور پروانه ساخت در پایتخت به کجا رسید

به گزارش نخ نیوز؛ وعده کاهش زمان صدور پروانه ساخت به منظور افزایش ساخت و ساز و عرضه مسکن در شهر تهران در دوره جاری مدیریت شهر تهران مورد اتفاق نظر اعضای شورای اسلامی شهر تهران و شهردار تهران بوده است؛ اما اینکه چه تلاشهایی برای تحقق این خواسته، انجام شده، موضوعی است که در مناطق مختلف شهر تهران آن را پیگیری کرده ایم.

هرچند مراجعان دریافت صدور پروانه ساخت، به کاهش فساد در این حوزه اذعان داشته اند اما به خبرنگار نخ نیوز گفته اند که هنوز در برخی مناطق امضاهای طلایی وجود دارد اما نسبت به دوره های گذشته مشکلات مراجعان، کمتر شده است.

یکی از سازندگان شمال تهران نیز در این خصوص به خبرنگار نخ نیوز گفت: شمال تهران از ساخت و ساز اشباع است و باید زمینه ساخت و ساز در جنوب شهر فراهم شود و سازنده هایی که در آن مناطق فعال هستند، با مشکلات کمتری به مسکن سازی بپردازند.

شناسایی گلوگاه‌ها و آسیب‌ها در راه صدور پروانه ساخت

در این میان داوود گودرزی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار نخ نیوز، با اشاره به بررسی فرآیند صدور پروانه با هدف کاهش زمان صدور و شفافیت در این موضوع، اظهار داشته است که برای بررسی فرآیندها، با مجموعه های شهرداری، معاونت شهرسازی، دفاتر خدمات الکترونیک شهر و سایر مجموعه ها که در فرایند صدور پروانه فعالیت دارند، جلسات متعددی را داشته‌ایم و در ادامه نیز با انبوه سازان جلساتی را داشته ایم تا نکات و مسائل خود را در حوزه ساخت و ساز مطرح کنند.

او با تاکید بر اینکه از این جلسات به نتایجی رسیده ایم و گلوگاه‌ها و آسیب‌ها را شناسایی کرده‌ایم تا اینکه بتوانیم فرآیند صدور پروانه را کوتاه، چابک و شفاف کنیم، اظهارداشت: از آنجا که بخشی از فرآیند صدور پروانه به عهده شهرداری تهران و بخشی به مجموعه هایی خارج از شهر مربوط است، بنابراین فرآیند صدور پروانه طولانی شده است.

به گفته رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران، این مجموعه ها از جمله سازمان نظام مهندسی، میراث فرهنگی، سازمان ثبت اسناد و املاک برای صدور پروانه باید استعلام بدهند که این مجموعه ها بیشتر با شهرداری هماهنگ باشند.
در برخی موارد خود مالک و سازنده به دلایل مالی فرایند صدور پروانه را به تاخیر می‌اندازند

وی با بیان اینکه در برخی موارد نیز خود مالک و سازنده به دلایل مالی فرایند صدور پروانه را به تاخیر می‌اندازند، گفت: در داخل شهرداری نیز سازمان آتش نشانی و سازمان بوستان ها در صدور پروانه نقش دارند که تلاش می‌کنیم فرآیندی که مربوط به شهرداری می شود در کمتر از ۲ ماه اتفاق بیفتد.  

گودرزی ادامه داد: باید اجزای بیرونی دریافت پروانه با شهرداری همراهی بیشتری داشته باشند و در حال حاضر جلساتی در این خصوص با این  مجموعه ها برگزار شده و تلاش شبانه‌روزی می‌کنیم که فرآیند صدور پروانه به کمتر از ۲ماه برسد.
 

وعده کاهش زمان صدور پروانه ساخت در پایتخت به کجا رسید

نتیجه تلاشها چیست؟

برای بررسی تحقق وعده کاهش زمان صدور پروانه ساخت، به بررسی مناطق مختلف شهرداری تهران پرداخته و اخبار خوبی به دست آورده ایم؛ برای مثال دریافت پروانه ساخت که پیش از این به بیش از یکسال می‌رسید و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می کرد در برخی مناطق از جمله ۱۳، ۵ و ۶ کاهش چشمگیری داشته است.

در منطقه ۱۳ به ۲۱ روز، در منطقه ۶ به ۳۵ و در منطقه ۵ به ۵۶ روز کاهش یافته است.

کاهش ۲۱ روزه صدور پروانه ساخت وساز در منطقه ۱۳

بر این اساس محمد هادی علی احمدی شهردار منطقه ۱۳ گفته است به منظور اهمیت کاهش زمان صدور پروانه در جلب رضایت شهروندان، فرایندهای صدور پروانه در شهرداری منطقه ۱۳ مورد بازبینی دقیق قرار گرفت و میانگین زمان صدور پروانه در منطقه از میانگین ۲۷ روزه مرحله اول صدور پروانه در سال ۱۴۰۰ به ۲۱ روز در سال جاری کاهش یافت.

او با اشاره به اجرای دو مرحله ای شدن پروانه‌های ساختمانی گفت: این امر منجر به  کوتاه شدن زمان اخذ مجوز پروانه و کاهش هزینه‌ها و عوارض شهرسازی شد که در نهایت موجب ترغیب مالکان وذینفعان در امرساخت و ساز و نوسازی بافت فرسوده می شود.

کاهش صدور پروانه از ۱۱۵ روز به ۵۶ روز

همچنین احسان شریفی شهردار منطقه ۵ تاکید کرده است که با توجه به اینکه شهردار تهران در راستای جلب رضایت شهروندان خواستار کاهش زمان صدور پروانه شدند منطقه ۵ سرعت دهی به صدور پروانه ها را در دستور کار خود قرار داد و ما از ۱۱۵ روز به ۵۶ روز زمان برای صدور پروانه رسیدیم.

او با اشاره به برخی بسته های پیشنهادی شهرداری منطقه ۵ به منظور سرعت گرفتن درآمدزایی گفت: بسته اول تعریف مشوق های پیشنهادی در حوزه شهرسازی بابت افزایش صدور پروانه و ترغیب شهروندان به امر ساخت و ساز در سطح منطقه ۵ است.

وی افزود: بسته دوم ذکر موانع موجود در تسهیل صدور پروانه در منطقه ۵ و بسته سوم ذکر پرونده های درآمدی به عنوان پتانسیل های موجود در شهرسازی منطقه ۵ است.

شریفی ادامه داد که در این زمینه مقرر شد تمامی املاک دولتی و غیردولتی که دارای خلاف هستند و عوارض آنها به روزرسانی شده و همچنین در خصوص احصا موانع توافقات و پروژه ها با ظرفیت تهاترهای غیرنقد گزارشی مفصل تدوین شود.
 

وعده کاهش زمان صدور پروانه ساخت در پایتخت به کجا رسید

کاهش ۳۵ روزه زمان صدور پروانه ساختمانی در منطقه ۶

همچنین مسعود رنجبریان شهردار منطقه ۶ تهران با تاکید بر اهمیت جلب رضایت شهروندان از خدمات شهرداری گفت: با توجه به دستور شهردار تهران و اهمیت کاهش زمان صدور پروانه در جلب رضایت شهروندان، فرایندهای صدور پروانه در شهرداری منطقه ۶ مورد بازبینی دقیق قرار گرفت و میانگین زمان صدور پروانه در شهرداری قلب پایتخت از میانگین ۱۲۴ روز در سال ۱۴۰۰ به ۸۹ روز در سالجاری کاهش یافت.

شهردار منطقه ۶ درتشریح این فرایند خاطرنشان کرد: فرآیندهای صدور پروانه در شهرداری منطقه ۶ مورد بازنگری قرار گرفت و با اجتناب از دوباره کاری‌ها، ایجاد وحدت رویه در حوزه های ذی ربط با ابلاغ دستورالعمل و کاهش زمان بررسی مکاتبات اتوماسیونی به صفر روز، شاهد تغییرات مثبت در کاهش زمان صدور پروانه در شهرداری قلب پایتخت بودیم.
 کاهش صدور پروانه در  بازدهی اقتصادی سرمایه گذاران و سازندگان و درآمدزایی شهرداری منطقه ۶ دارای اهمیت است
رنجبریان کاهش صدور پروانه را در  بازدهی اقتصادی سرمایه گذاران و سازندگان و درآمدزایی شهرداری منطقه ۶ نیز حائز اهمیت دانست.

به نظر می رسد تلاش ها برای کاهش صدور پروانه به نتیجه رسیده است اما این موضوع نباید محدود به برخی مناطق باشد و شهروندان توقع دارند تا وعده مدیریت شهری در تمام مناطق پایتخت محقق شود.

آنچه به نظر می رسد تحقق وعده های مدیریت شهری در مناطق برای رضایت شهروندان از اهمیت برخوردار است و شهردار تهران برای تجدید احکام یک ساله شهرداران در مناطق باید به میزان توانایی شهرداران در تحقق وعده مدیریت کلان شهری توجه داشته باشد.

مطالب مرتبط

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x