گشت‌زنی‌ مشترک نیروهای دریایی روسیه و چین در اقیانوس آرام

همزمان با تعمیق روابط نظامی و دیپلماتیک میان مسکو و پکن در زمانی که روابطشان با غرب خدشه‌دار شده است، وزارت دفاع روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، نیروهای دریایی روسیه و چین در حال برگزاری گشت‌زنی‌های مشترک در اقیانوس آرام هستند.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای در کانال تلگرام خود اعلام کرد: پرسنل نیروهای دریایی روسیه و چین در حال انجام مانورهای تاکتیکی مشترک و مانورهایی با حضور توپخانه‌ها و هلی‌کوپترها هستند.
در ادامه این بیانیه آمده است: هدف از این گشت‌زنی‌ها تقویت همکاری دریایی میان روسیه و چین، حفظ صلح و ثبات در منطقه آسیا-اقیانوس آرام، نظارت ساحلی و حفاظت از سایت‌های اقتصادی دریایی روسیه و چین است.
شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین قرار است امروز با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در ازبکستان دیدار و درباره اوکراین، تایوان و دیگر مسائل گفت‌وگو کند. این نخسین سفر برون مرزی شی جینپینگ در بیش از دو سال گذشته محسوب می‌شود.
تعمیق همکاری “نامحدود” میان چین، ابرقدرت در حال ظهور و روسیه، غول منابع طبیعی یک تحول ژئوپلتیکی است که غرب با نگرانی نظاره‌گر آن است.
ناوهای روسیه و چین نخستین گشت‌زنی‌های مشترک خود در غرب اقیانوس آرام را در اکتبر سال گذشته میلادی انجام دادند؛ اقدامی که ژاپن به دقت آن را تحت نظر داشت چرا که آن را مانوری “غیرعادی” می‌دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا