اعتراض فعالان به تجلیل رئیس‌جمهوری جدید فیلیپین از پدر دیکتاتورش

فعالان حقوق بشری فیلیپینی به اقدام رئیس جمهوری این کشور در تعیین روز تولد پدر دیکتاتورش به عنوان یک عید ویژه در استان زادگاهش اعتراض کردند.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین که در ماه ژوئن به این سمت رسید، روز دوشنبه صد و پنجمین سالروز تولد پدر دیکتاتور و همنام خودش را به عنوان یک روز جشن و تعطیل عمومی در استان “ایلوکوس نورته” تصویب کرد.
حکومت دیکتاتوری فردیناند مارکوس پدر در سال ۱۹۸۶ به دست شورشیان دموکراسی‌خواه تحت حمایت ارتش سرنگون شد.
در یک بیانیه صادر شده از سوی ریاست جمهوری فیلیپین که به امضای دبیر اجرایی مارکوس جونیور رسیده و نسخه‌ای از آن در فیسبوک این نهاد منتشر شد آمده است: “بجا و مناسب است که به مردم استان ایلوکوس نورته کاملا فرصت داده شود تا با برگزاری مراسم مناسب، این مناسبت را جشن بگیرند و در آن شرکت کنند.”
رودریگو دوترته، رئیس جمهور قبلی فیلیپین هم در دوره خودش اجازه داده بود سالروز تولد این رئیس جمهور دیکتاتور اسبق به عنوان عید تعطیل در استان ایلوکوس نورته جشن گرفته شود. اما فعالان حقوق بشری می‌گویند که این رئیس جمهور جدید فیلیپین قصد دارد وجهه پدرش و خانواده مارکوس را با دست زدن به چنین اقداماتی پاک کند.
ساتور اوکامپو، چهره‌ای که در دهه ۱۹۷۰ به ظن فعالیت به عنوان یک شورشی کمونیست در زمان حکومت مارکوس پدر دستگیر شده و تحت شکنجه قرار گرفت، در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین از اقدام اخیر مارکوس جونیور برای تجلیل از پدرش انتقاد کرد و گفت که چنین اقدامی در حالی رخ می‌دهد که “قربانیان دیکتاتوری او با وجود کمپین‌های ما هنوز به عدالت نرسیده‌اند، ثروت‌های غارت شده هنوز برگردانده نشده است و تا به حال حتی نشانه‌ای از عذرخواهی وجود نداشته است.”
او تاکید کرد: “ما اجازه نخواهیم داد که آنها از این مسائل فرار کنند.”
گوندولین پیمنتل گانا، یکی از مقامات سابق گروه موسوم به “کمیسیون حقوق بشر” گفت که اعلامیه رئیس جمهور فیلیپین در رابطه با تعطیلی سالروز تولد مارکوس “گام دیگری برای تجدید نظر در تاریخ” است.
پدر درگذشته این فعال حقوق بشری یک سیاستمدار مخالف بود و پس از آنکه مارکوس پدر در سال ۱۹۷۲ فیلیپین را تحت حکومت نظامی قرار داد، به زندان افتاد.
فعالان حقوق بشری طی این کنفرانس خبری، برنامه برپایی مجموعه‌ای از اعتراضات در ۲۱ سپتامبر به مناسبت پنجاهمین سالگرد اعلام حکومت نظامی مارکوس را اعلام کردند.
فرانسیس جیالوگو، تاریخدان فیلیپینی گفت، اعلام این تعطیلی از سوی مارکوس جونیور کاملاً در تضاد با اقدامات دیگر کشورها برای استفاده از مکان‌های تاریخی مرتبط با دیکتاتورهای سابق به نشانه هشدار علیه حکومت استبدادی است. او به یک علامت سنگی قرار داده شده در خارج از زادگاه آدولف هیتلر در اتریش اشاره کرد که دموکراسی را ترویج می‌کند، فاشیسم را محکوم می‌کند و به خیل فراوان قربانیان او ادای احترام می‌کند.
جیالوگو پرسید: “حالا اینجا چه چیزی قرار است جشن گرفته شود؟ این مانند تف کردن به تاریخ و یاد مردمی است که توسط دیکتاتوری قربانی شده‌اند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا