عقب‌نشینی نظامیان هند و چین از نقطه تقابل در هیمالیا

هند و چین اعلام کردند، نظامیانشان شروع به عقب نشینی از خط مقدم تقابلشان در مرز گوگرا-هاتسپرینگز در رشته کوه هیمالیا دو سال پس از وقوع درگیری‌ بین آنها در این مرز که باعث تیره شدن روابط دیپلماتیک دو کشور شد، کرده‌اند.

به گزارش نخ نیوز، به نوشته خبرگزاری رویترز، این عقب نشینی در حالی به اجرا می‌آید که انتظار میرود شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و نارندرا مودی، نخست وزیر هند در نشستی که چند روز دیگر در ازبکستان برگزار می‌شود، شرکت کنند.
هر دو طرف گفتند که این عقب نشینی به صورت ” هماهنگ و برنامه ریزی شده” با هدف کمک به حفظ صلح در این مرز صورت می‌گیرد.
یک نظامی هند روز پنجشنبه گفت: “دیگر تماس چشم در چشم سربازان به پایان رسیده است.”
هر دو کشور همچنان شاهد صف آرایی هزاران سرباز خود در محل این مرز غیررسمی مشهور به “خط کنترل عملی” هستند.
منبع مذکور گفت: “نیروها عقب نشینی کرده‌اند اما استقرار آنها لغو نشده است. این اولین گام به سمت آرامش بیشتر در خط کنترل عملی است.”
وزارت دفاع چین هم امروز جمعه اعلام کرد که نیروهای هر دو طرف به شیوه‌ای “همگام و برنامه ریزی شده” شروع به عقب نشینی کرده‌اند.
این وزارتخانه اعلام داشت: این امر برای حفظ صلح و آرامش در مناطق مرزی مفید است.
هند و چین یک منطقه مرزی مشترک خود به طول ۳۸۰۰ کیلومتر (۲۳۶۰ مایل) را به صورت دقیق تعیین حدود نکرده‌اند اما سربازان آنها در این حوزه مدتهاست پروتکلی برای عدم استفاده از هرگونه سلاح گرم را اجرا کرده‌اند.
از ژوئن ۲۰۲۰ که نیروهای هندی و چینی در ناحیه گالوان در منطقه لداخ واقع دراین حوزه مرزی درگیر شدند، ۱۶ دور نشست بین فرماندهان ارشد نظامی هر دو کشور برگزار شده است.
حداقل ۲۰ سرباز هندی و چهار سرباز چینی در درگیری تن به تن میان این نیروها کشته شدند و این درگیری منجر به تشدید شدید تنش بین این دو غول آسیایی مجهز به سلاح هسته‌ای شد.
هند حدود ۵۰۰۰۰ سرباز را در امتداد مناطق مورد مناقشه در لداخ مستقر کرد تا با نیروهای استقرار یافته چینی‌ها مطابقت داشته باشد، برخی از آنها در ارتفاع بیش از ۱۵۰۰۰ پایی (۴۵۷۲ متر) در شراط افت میزان اکسیژن و دمای بسیار پایین حاضر شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا