موانع توافق/جدیت دولت در برخورد با فساد مدیران/اجرای حکم قصاص قاتل مرزبان/تعین جانشین جاگاریان

بازگشت به برجام/ برخورد با مدیران متخلف در دولت/ توصیه سرلشکر باقری به کشورهای همسایه/ اجرای حکم قصاص قاتل شهید سلمان احسانی و… از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی نخ نیوز بود که جزییات آن در ادامه می‌آید.

به گزارش نخ نیوز، مذاکرات احیای برجام آن‌قدر طولانی، پیچیده و دستخوش منافع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی کشورهای عضو و دیگر کشورهای موثر شده است که به نظر تحقق آن دور از دسترس است.
برخی تحلیل گران بر این نظرند، بیش از آنکه اختلافات فنی مانع پاسخ مثبت آمریکا به متن پیش نویس توافق باشد، اختلافات داخلی برای اجماع بر سر توافق، رقابت‌های انتخاباتی و نیز مخالفت اسراییل و لابی صهیونیست مانع کار است.
در همین ارتباط جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری با تکرار ادعاهای این کشور درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت که هنوز شکاف‌هایی بین تهران و واشنگتن وجود دارد و کار بر روی تحقق توافق ادامه دارد. دیپلمات‌های ما همچنان کارهایی باقی‌مانده برای تحقق توافق در پیش دارند. تعهد ما به تحقق توافق، کاهش یافته است.
از دیگر عوامل به تعویق افتادن توافق علیرغم تلاش ها و پیام های رد و بدل شده، به اعتقاد دیاکو حسینی پیگیری مطالبه ایران مبنی بر حل اختلافات پادمانی و کنار گذاشتن ادعاهای آژانس  است که تا این لحظه مذاکرات به نتیجه نرسیده است و همچنین مقاومت آژانس برای این که این پرونده ها در این مرحله در مذاکرات بسته شود. 
این پژوهشگر مسائل استراتژیک می گوید: گمان نمی کنم مساله مربوط به اختلاف پادمانی لاینحل باشد، طبیعتا اختلافات عمیق مستلزم تلاش زیادی از همه طرف هاست که به یک فرمول قابل قبول دست یابند.  همچنین لازمه اش این است همه طرف ها انعطاف به خرج دهند و یک راه حل بینابینی را توافق کنند و این مشکل به نحوی که هم نگرانی های آژانس و هم ایران را پاسخ دهد، حل و فصل شود.
از طرف دیگر فرصت سوزی ها به دلیل طولانی شدن روند مذاکرات، موضوع مورد انتقاد محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها است که تاکید می کند:  باید در یک بازه زمانی مشخص تکلیف مذاکرات روشن شود تا تولید کنندگان و سرمایه گذاران از این بلاتکلیفی در بیایند.
دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.
گفت‌وگوی بایدن با نخست‌وزیر جدید انگلیس درباره برنامه هسته‌ای ایران
هنوز شکاف‌هایی در مذاکرات وین وجود دارد
انتقال پیام برجامی بایدن به لاپید
***
در پی انتشار اخباری مبنی بر فساد مالی و دستگیری برادر خانم یکی از وزرا،‌ حجت الاسلام والمسلمین خطیب وزیر اطلاعات ضمن تکذیب این خبر با تاکید بر این که خود دولت مدعی مبارزه با فساد است و  کوتاهی نخواهد داشت، افزود: مشابه این مورد اخیر را در دولت نداریم و اخبار مطرح شده صحت ندارد و کسانی که این مسایل را مطرح می‌کنند با آبروی افراد بازی می‌کنند. در مورد آقای مکارم اقدام شده و دستگاه قضایی در حال پیگیری است.
در راستای جدیت دولت برای مبارزه با فساد، مهدی عرفاتی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در توییتی نوشت: اخیرا فرزند یک معاون وزیر برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی ویزا گرفته بود و قصد خروج داشت که به محض اطلاع رئیس جمهور ، دستور صادر شد؛ «اگر فرزند رفت، پدر هم برود!»
هشدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پیامی به ارتش آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای میزبان آنها در خصوص تهدید امنیت کشورمان از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.
سردار سرلشکر محمد باقری در این پیام یادآور شد: در ماه‌های اخیر ارتش تروریستی آمریکا تلاش کرده جای خالی خود را که با عقب بردن ناوهای هواپیمابر، بالگرد بر و ناوشکن‌ها از خلیج فارس و دریای عمان به وجود آمده و موجب وحشت وابستگان او شده بود را با اتصال منطقه مورد غصب رژیم صهیونیستی ارتش کودک‌کش آن به فرماندهی منطقه‌ای سنتکام، جبران کند. توصیه دائمی و دوستانه ما به کشورهای همسایه، برادری و همکاری برای برقراری امنیت منطقه توسط کشورهای خودمان و عدم اتکا به بیگانگان است.
در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر این که پرونده شهادت مرزبان سلمان احسانی که ۱۱ سال پیش در درگیری با قاچاقچیان سوخت در خلیج فارس به شهادت رسید هنوز تعیین تکلیف نشده است. مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: حکم قصاص “قاتل شهید سلمان احسانی” صبح امروز اجرا شده است.
طی چند ماه اخیر چندین بار اظهارنظرهای رسانه ای غیر رسمی در مورد تغییر سفیر روسیه در تهران منتشر شده بود که این اظهارنظرها نه از سوی ایران و نه از سوی روسیه تایید نشده بود ولی روز گذشته سفیر ایران در روسیه با انتشار خبر دیدار خود با سفیر جدید مسکو در تهران این اخبار را به صورت رسمی تایید کرد.
بر اساس اخبار منتشر شده الکسی یوریویچ ددوف، جانشین لوان جاگاریان خواهد بود که  ۱۱ سال است که عهده‌دار سفارت روسیه در تهران است.
*همچنین گزارش کامل نخ نیوز از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید در این لینک دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا