تغییر حکم متهمان حوادث آبان۹۶/انتشار فهرست اتهامات “تاج”/همکاری‌ها برای برخورد با مدیران فاسد

حوادث آبان ۹۸ / برجام/ انتشار فهرست اتهامات مهدی تاج/ اظهارات اسحاق جهانگیری/ برخورد با مدیران فاسد/ دهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان/ اربعین ۱۴۰۱ و… از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی نخ نیوز بود که جزییات آن در ادامه می‌آید.

به گزارش نخ نیوز، تاکید میخائیل اولیانوف مبنی بر اینکه در مذاکرات برجامی ایران راه گریز و ابهامات را نخواهد پذیرفت،‌ در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.
نماینده روسیه در نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: واضح است که ایران راه گریز و ابهامات را نخواهد پذیرفت. من مطمئن نیستم که اتحادیه اروپا فراموش کرده باشد چه کسی مسئول وضعیت فعلی است.
اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که محمد مرندی در واکنش به اظهارات اخیر جوزپ بورل درباره احیای توافق هسته‌ای، گفته بود که بورل متحد آمریکاست و فراموش می‌کند که دلیل این مذاکرات تخطی غربی‌ها از برجام و تحریم‌های فشار حداکثری است که در عین پایبندی کامل ایران به توافق، شهروندان ایرانی را هدف قرار داده بود.
تحلیل های مربوط به روند گفت‌وگوها برای احیای برجام و توافق هسته ای همچنان از موضوعات مورد توجه مخاطبان است.
در همین رابطه یوسف مولایی کارشناس حقوق بین الملل معتقد است که ایران در روند مذاکرات باید استراتژی داشته باشد، می گوید: در صورتی که ایران در محاسباتش متوجه شود آمریکا می خواهد توافق را به تعویق بیاندازد، باید اجماع جهانی به وجود آورده و آمریکا تحت فشار قرار گیرد. در واقع اگر در چارچوب استراتژی برنامه‌ها و گفت وگوها دنبال شود، آن زمان می توان برایش ارزش قائل شد در غیر این صورت تاخیر در احیای برجام برای ایران منفعتی ندارد و گذر زمان برای ایران هم هزینه خواهد داشت.
همچنین به عقیده احمد دستمالچیان کارشناس مسایل بین‌الملل، آمریکا باید بین گزینه توافق یا عدم توافق یکی را انتخاب کند، در غیر این صورت هزینه به نتیجه نرسیدن توافق بر عهده آمریکاست.
دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.
سنگ‌اندازی دو سناتور ارشد آمریکایی سر راه احیای برجام در سفر به فلسطین اشغالی
ایران خلأها و ابهامات را نخواهد پذیرفت
***
تغییر حکم سه متهم حوادث آبان ۹۸ که ابتدا به اعدام محکوم شده بودند، از دیگر اخبار پرمخاطب بود.
بنابر توییت بابک پاک نیا وکیل مدافع امیرحسین مرادی، حکم پرونده ” امیرحسین مرادی ، سعید تمجیدی و محمد رجبی” از سوی شعبه هم عرض (شعبه ۲۳دادگاه انقلاب) صادر و به وکلا ابلاغ شد؛ پنج سال حبس تعزیری؛ که البته قابل تجدیدنظرخواهی است و با توجه به میزان حبسی که تا کنون تحمل کرده‌اند عملا مشمول آزادی مشروط خواهند شد.
روایت اخیر اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی از تصمیمات اقتصادی دولت روحانی و ارز ۴۲۰۰ تومانی از دیگر موضوعات خبرسازی بود که واکنش هایی را در پی داشته است.
مجتبی توانگر عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس واوراق بهادار در واکنش به این اظهارات گفته است که توقع داشتند بعد از اینکه همه دولتمردان آقای روحانی، مردم را به بورس فراخواندند و سپس آن سقوط سنگین رقم خورد و صدای اعتراض مردم مال‌باخته بلند شد، مجلس تماشاچی خرابکاری‌های آقایان باشد.
از طرف دیگر غلامرضا نوری قزلچه رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی ضمن تایید روایات منتشر شده از معاون اول دولت روحانی درباره تصمیمات اقتصادی در دولت قبل، گفت: نظراتم خیلی با نقطه نظرات آقای جهانگیری نزدیک است و با ایشان هم عقیده هستم. استدلالات و نقطه نظرات آقای جهانگیری به گونه ای است که حق را به ایشان می‌دهم.
محمد نهاوندیان معاون اقتصادی دولت حسن روحانی هم به بیان  ناگفته‌هایی از تصمیمات اقتصادی دولت روحانی پرداخته و امیدوار است قید محرمانگی مصوبات جلسات شورای هماهنگی اقتصادی برداشته شود تا مردم ببینند که چه تصمیماتی در کشور گرفته شد که زندگی سخت‌تر نشود. او معتقد است استراتژی دولت روحانی این بود که به مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی اشاره نکند تا طرف تحریم‌کننده متوجه نشود که سیاست‌هایش در ایران جواب داده و به همین دلیل سیاست دولت اعتدال همواره سکوت بوده است.
بنا بر اعلام سخنگوی دولت دفتر بازرسی ریاست جمهوری و وزارت اطلاعات برای برخورد با مدیران فاسد دستگاه اجرایی، همکاری می کنند.
علی بهادری جهرمی در واکنش به مساله دستگیری قاسم مکارم شیرازی به عزم جدی دولت در مبارزه با فساد بدون توجه به هیچ خط قرمزی اشاره کرد و از همکاری دفتر بازرسی رییس جمهوری و وزارت اطلاعات با نهادهای نظارتی خارج از دولت در امر مبارزه با فساد در بدنه اجرایی کشور خبر داد.
همچنین در پی انتشار نقل قولی از وزیر ورزش در ارتباط با اعلام نشدن نظر نهادهای نظارتی از جمله قوه قضائیه در مورد نامزدهای فدراسیون فوتبال، قوه قضاییه فهرستی از اتهامات مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال منتشر کرد که بر این اساس ادعای “وزیر ورزش” تکذیب و اتهامات “مهدی تاج” منتشر شد.
امروز همچنین دهمین اجلاس رسمی دو روزه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم در محل ساختمان مجلس قدیم آغاز شد.
آیت الله احمد جنتی در سخنرانی افتتاحیه اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری با اشاره به در پیش‌رو بودن مراسم اربعین اظهار کرد: بر همه زوار لازم است هوشیاری کامل در برابر توطئه‌های آمریکایی و رژیم صهیونیستی داشته باشند و اجازه ندهند برخی اختلافات سیاسی و مسائل حاشیه‌ای به این مراسم عظیم که عامل وحدت شیعیان است ضربه‌ای وارد کند.
اخبار دیگر با محوریت اربعین ۱۴۰۱ را در لینک های زیر بخوانید.
امکانات برای اعزام ۳ میلیون زائر اربعین فراهم است
روزانه تا ۹۰ هزار زائر از مرز مهران عبور کرده‌اند
***
گزارش تاریخی نخ نیوز در شصت و هفتمین سالروز تاسیس اداره اطلاعات ستاد ارتش شاهنشاهی ایران در سال ۱۳۳۴ هم از خبرها ی پرمخاطب بامداد امروز بود.
بر اساس این گزارش رضا شاه پهلوی پس از کودتای نظامی – سیاسی علیه احمد شاه قاجار و برای تحکیم پایه‌های قدرتش در ایران اداره‌ای جاسوسی و اطلاعاتی در اداره دوم ستاد بزرگ ارتش‌تاران تاسیس کرد و مدتی بعد نامش را به اداره رکن دوم ستاد ارتش تغییر داد. این اداره ضد جاسوسی و ضد اطلاعاتی بعد از اخراج او از ایران توسط انگلیسی‌ها و پیوستن ایران به سازمان پیمان مرکزی به اداره اطلاعات ارتش ارتقاء یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا