وزیر دفاع عراق: حوادث اخیر در منطقه الخضراء شبیه به جنگ بود

وزیر دفاع عراق اعلام کرد، طرح حفاظت از تظاهرکنندگان شامل استقرار یک تیپ کامل و حضور فرماندهان در هر سه ورودی منطقه الخضراء با هدف مهار و ممانعت از درگیری‌ها بود.

به گزارش نخ نیوز، جمعه عناد، وزیر دفاع عراق در گفتگویی با خبرگزاری رسمی عراق (واع) اظهار کرد: یگان‌های ارتش عراق در مواجهه با تحولات اخیر منطقه الخضراء بسیار حرفه‌ای عمل کردند، مسؤولیت نیروهای امنیتی حفاظت از تظاهرکنندگان و مردم است و آنها برای جلوگیری از هرگونه درگیری ایست‌هایی ایجاد کردند.
وزیر دفاع عراق در ادامه گفت: حوادث اخیر در منطقه الخضراء شبیه به جنگ بود اما فراخوان مقتدی صدر (رهبر جریان صدر عراق) خونریزی‌ها را متوقف کرد.
جمعه عناد افزود: قبل از فراخوان صدر برای عقب‌نشینی فوری، نزدیک بود تصمیمی برای مداخله با هدف ممانعت از درگیری‌ها گرفته شود. وظیفه ارتش عراق حفاظت از کشور در برابر تهدید خارجی است و نمی‌تواند از زور علیه تظاهرکنندگان صلح‌جو استفاده کند.
این مسؤول عراقی همچنین گفت: در قانون اساسی عراق حق تظاهرات مسالمت‌آمیز در نظر گرفته شده است و مساله تظاهرات سیاسی است و باید میان گروه‌های سیاسی حل شود، برخی نقاط ضعف مشخص شدند که در تامین امنیت منطقه الخضراء رفع خواهند شد.
منطقه الخضراء در بغداد در چند روز گذشته شاهد درگیری‌هایی با استفاده از سلاح‌های سبک و نیمه سنگین و شلیک موشک کاتوشیا بود. همچنین نیروهای امنیتی عراق برای متفرق کردن تظاهرات حامیان جریان صدر در اطراف ساختمان دولتی منطقه الخضراء اقدام به تیراندازی کردند.
دستور صدر برای توقف درگیری‌ها و عقب‌نشینی از منطقه الخضراء و لغو تحصن‌های حامیانش در داخل ساختمان پارلمان و اطراف آن به منزله نقطه عطف مهمی برای توقف درگیری‌هایی بود که احتمال داشت گسترش یافته و آرامش در عراق را به خطر بیاندازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا