وزیر بهداشت: قوی ترین سیستم سلامت منطقه متعلق به ایران است

دکتر بهرام عین اللهی روز جمعه در مراسم افتتاح پروژه های دانشگاه علوم پزشکی تبریز به صورت ویدئو کنفرانس اظهار کرد: بر این اساس کشورهای منطقه از خدمات سلامت ایران بهره مند می شوند و البته درصدد ارتقای سطح خدمات هستیم.

وی با اشاره به اینکه ساخت آمبولانس های اتوبوسی توسط شرکت ایران خودرو دیزل نشان از قدرت تجهیزاتی کشور دارد، گفت: این اتوبوس ها در اختیار مراسم پیاده روی اربعین قرار گرفته است و سپس در کشور توزیع می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم مقطع بسیار سخت تاریخی بود و در حوزه های سیاسی و اقتصادی شرایط سختی حاکم بود، اظهار کرد: تحریم های ظالمانه دشمنان همزمان با شیوع کرونا موجب این شرایط شده بود و در واقع فشار کرونا با تحریم های دشمنان به چندین برابر افزایش یافته و به نامردی تاریخی تبدیل شده بود .

وی ادامه داد: ما به سازمان بهداشت جهانی اعلام کردیم وقتی بانک های ما تحریم شده اند و امکان تبادل مالی با کشورهای دیگر را ندارند در واقع شما دارو و درمان را برای ما تحریم کرده اید. 

دکتر عین اللهی اعلام کرد: در زمان شروع به کار دولت سیزدهم ۱۹ میلیون نفر در کشور واکسن کرونا را دریافت کرده بودند و برخی برای تزریق واکسن به کشورهای دیگر همچون ارمنستان مراجعه می کردند.

وی ادامه داد: در اغاز فعالیت دولت واکسن نداشتیم اما با هم افزایی نیروها در همان هفته دولت ۱۰ میلیون دُز واکسن وارد کردیم و در حالی که ما انتظار باران واکسن را داشتیم سیل واکسن در کشور جاری شد.

دکتر عین اللهی گفت: تلاش دولت، نهادهای انقلابی ، سپاه، بسیج و هلال احمر و راه اندازی پایگاه های شبانه روزی تزریق واکسن موجب شد رکورد تزریق واکسن بشکند.

وی به رکورد تزریق یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز واکسن در روز و هشت میلیون و ۸۰۰ هزار دُز در هفته اشاره و اظهار کرد: به این ترتیب مقاومت و ایمنی مردم بالا رفت و تلفات کاهش یافت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳۲ هزار نفر بر اثر ابتلا به کویید ۱۹ فوت شدند در حالیکه در هشت ماه گذشته ۱۱ هزار نفر جان خود را از دست داده اند که کاهش ۱۳ برابری را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در شروع به کار دولت مردمی مبنا بر عدالت بود و با این رویکرد حرکت کردیم، گفت: به کمک مجلس انقلابی بیمه همگانی در حال محقق شدن است .

وی ادامه داد: ۶ هزار میلیارد تومان بودجه در این خصوص کنار گذاشته شده است .

دکتر عین اللهی اعلام کرد: نسخه الکترونیکی درمان که در شروع دولت ۱۰ درصد پیشرفت داشت اکنون به ۹۸ درصد رسیده است .

وی گفت: در ادامه تلاش های عدالت محور دولت پنج هزار میلیارد تمان بودجه برای بیماران خاص تخصیص یافته و تاسیس صندوق حمایت از بیماران خاص هم مصوب شده است .

وی خاطرنشان کرد: موضوع دارو یکی دیگر از مشکلات ابتدای فعالیت دولت سیزدهم بود و به علن استفاده از ارز ترجیحی شاهد قاچاق دارو بودیم و در واقع به جای ۸۰ میلیون نفر به ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای منطقه یارانه دارو می دادیم.

دکتر عین اللهی با اشاره به دیگر خدمات دولت سیزدهم از جمله توجه به مناطق محروم، افزایش ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی، بومی گزینی از افزایش ۱۰ هزار تخت بیمارستانی در یکسال گذشته خبر داد و گفت: اقدامات انجام شده موجب شده سیستم سلامت کشور قوی ترین سیستم در منطقه باشد. 

وی از تصویب واردات یکهزار دستگاه آمبولانس کمک دار به کشور خبر داد و گفت: مبارزه با فساد و اقدام جهادی از دیگر خدمات دولت است که البته با کمک تمام زیرمجموعه های نظام انجام می شود.

حوزه بهداشت و درمان در دولت سیزدهم متحول شد

استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه یکی از نگاه های تحولی دولت سیزدهم موضوع بهداشت و درمان است که با نگاه ملی محقق شده است، خاطرنشان کرد: در آغاز فعالیت دولت روزانه فوتی زیادی داشتیم و بیمارستان ها مملو از بیماران کرونا بود امام امروز در آرامش و انبساط خاطر هستیم که به اقدامات وزارت بهداشت و دولت برمی گردد .

عابدین خرم همچنین گفت: آذربایجان شرقی از استان هایی هست که خدمات درمانی و بهداشتی به کشورهای مجاور از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان ارائه می دهد که باید این خدمات تقویت شود .

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم نگاه ویژه به ایجاد زیرساخت های لازم برای تحقق این مهم از جمله راه های رفت و آمد به کشورهای همسایه و حوزه CIS در منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: مجموعه میراث فرهنگی نیز آمادگی لازم را برای ایجاد زیرساخت پذیرش این گردشگران درمانی دارد و به نتیجه رسیدن این موضوع همکاری بیشتر وزارتخانه هایی چون وزارت بهداشت را می طلبد.

وی گفت: به واسطه شرایط فشرده دوران کرونا مراکز درمانی استان و به ویژه تبریز دچار فرسودگی شده اند و نباید اجازه دهیم تبریز کهن به کهنگی بدل شود و انتظار داریم این مراکز با نظر ویژه وزارت بهداشت بازسازی مبنایی و اساسی شود.

خرم منابع سازمان برنامه و بودجه، تسهیلات بانکی، تعهدات وزارتی و منابع استانی را محل تامین اعتبارات مورد نیاز استان اعلام و اظهار کرد: در جذب منابع و اعتبارات استانی و سازمان برنامه و بودجه مانع خاصی وجود ندارد و خوب عمل شده است و پیگیر تأمین منابع بانکی هستیم از حوزه وزارت بهداشت نیز انتظار داریم همکاری مضاعفی برای احیای مبنایی حوزه بهداشت و درمان استان داشته باشد.

امروز ۱۰ پروژه بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعتباری بالغ بر ۶۰۸ میلیارد ریال همزمان با هفته دولت با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا