غرب: سودان با لاهه همکاری کند/خارطوم: کریم خان درخواستی برای دیدار با البشیر ارائه نکرد

انگلیس، آمریکا، نروژ و اتحادیه اروپا از مقامات سودان خواستند با دیوان کیفری بین‌المللی همکاری کنند.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از روزنامه القدس العربی، کشورهای ترویکا (انگلیس، آمریکا، نروژ و اتحادیه اروپا) در بیانیه‌ای اعلام کردند: توافق صلح امضا شده در سوم اکتبر ۲۰۲۰ به این مسئله اشاره دارد که دیوان کیفری بین المللی نقش مهمی در تحقق عدالت دارد و باید تمامی طرف‌هایی که این توافق را امضا کرده‌اند با این دادگاه درباره افرادی که حکم جلبشان صادر شده همکاری کامل داشته باشند. دولت انتقالی همکاری خوبی با دیوان کیفری بین‌المللی داشت اما از زمان سلطه نظامیان بر قدرت این همکاری کاهش قابل توجهی داشته است.
در این بیانیه آمده است: ما از مقامات کنونی سودان می‌خواهیم همکاری کاملی با دیوان کیفری بین المللی داشته باشند.
کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین المللی مجدداً از مقامات سودانی خواست شواهد و اسناد و مدارکی که دادگاه درخواست آن را کرده بود فراهم کنند و به دیوان کیفری بین المللی برای ایجاد یک دفتر میدانی در سودان کمک کنند.
در حالی که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که مقامات سودان به درخواست‌ها برای دیدار با عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان و بقیه افراد تحت تعقیب پاسخی نداده‌اند وزارت دادگستری سودان اعلام کرد که دادستان دیوان کیفری بین المللی طی سفر اخیر به سودان هیچگونه درخواستی در این باره نداده اما در ماه ژوئن درخواستی برای مصاحبه با افراد تحت تعقیب داده بود.
دادستان دیوان کیفری بین المللی چهارشنبه به سفر پنج روزه خود به سودان پایان داد.
همچنین هماهنگ‌کننده آوارگان و پناهجویان در بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست‌های آوارگان و پناهجویان و اسنادی درباره اسامی قربانیان و اسناد مربوط به دست داشتن نظام عمر البشیر در جنایت‌ها و پاکسازی نژادی و جنایت‌های جنگی در دارفور را ارائه کرده است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا