توافق گروه‌های سودانی بر سر یک دوره انتقالی ۳۰ ماهه

منابع خبری از امضای یک اعلامیه سیاسی توسط گروه‌ها و احزاب سودانی برای تشکیل یک نهاد حاکمیتی طی یک دوره انتقالی ۳۰ ماهه خبر دادند.

به گزارش نخ نیوز، خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که ائتلاف گروه‌های موسوم به “آزادی و تغییر- گروه توافق ملی” سودان اعلامیه سیاسی برای حکومت مدنی دموکراتیک را امضا کردند.
طبق این گزارش، این اعلامیه بر تشکیل یک نهاد حاکمیتی با مشارکت ارتش برای اداره یک دوره انتقالی ۳۰ ماهه مورد توافق همه طرف‌ها تاکید دارد.
“منی آرکو مناوی”، رئیس کمیته ارتباطات گروه توافق ملی در مراسم امضای این اعلامیه گفت: مهم‌ترین نکته در بیانیه سیاسی مشارکت نظامیان در قدرت در دوره انتقالی پیشنهادی به دلیل شکننده بودن وضعیت امنیتی در کشور است.
“سلیمان صندل”، از رهبران گروه توافق ملی نیز در این باره گفت: اعلامیه سیاسی شامل اصول کلی است که بر وحدت سودان، تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی، احترام به مذاهب و اصول برابری شهروندی تاکید دارد.
وی تصریح کرد: این اعلامیه همچنین تشکیل یک نهاد سیاسی انتقالی که احزاب بر سر اختیارات و وظایف آن توافق دارند، تشکیل دادگاه قانون اساسی و تعیین نخست‌وزیر و کابینه دولت از افراد دارای صلاحیت ملی را شامل می‌شود. در این اعلامیه همچنین مدت دوره انتقالی ۳۰ ماه پس از امضای آن تعیین شده است.
طبق این گزارش، قرار است که این اعلامیه به گروه ها و طرف‌های دیگر نیز اغرائه شود تا در نهایت به یک نسخه نهایی دست یابند.
نیروهای آزادی و تغییر – گروه توافق ملی با بخش نظامی سودان متحد هستند و از تصمیمات عبدالفتاح البرهان، رئیس ستاد ارتش رئیس شورای انتقالی سودان حمایت می‌کنند. این گروه همچنین نماینده نهادهای سیاسی و جنبش‌های مسلحانه بوده که خواستار گفت‌وگو و اجماع پیرامون مسائل ملی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا