تاثیرگیری تایوان از جنگ اوکراین

تایوان دارد از اوکراین می‌آموزد که چطور در برابر حمله احتمالی چین از خود دفاع کند.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، از آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، این کشور در مقابله با حملات ارتش بزرگ روسیه، استفاده خوبی از تسلیحات سبک داشته است.
این متد دفاعی با «استراتژی جوجه‌تیغی» یا جنگ‌افزار نامتقارن تایوان تطبیق دارد.
این استراتژی نخستین بار در سال ۲۰۱۷ توسط لی هسی مینگ، فرمانده وقت نیروهای نظامی تایوان ارائه شد و به جای تمرکز بر تسلیحات سنگین، شامل ذخیره تسلیحات ضدهوایی، ضد تانک و ضد کشتی است.
آلاستر گیل، روزنامه‌نگار وال‌استریت ژورنال در حوزه امنیتی گفت: استراتژی جوجه‌تیغی وقتی استفاده می‌شود که یک کشور کوچک در برابر حمله یک کشور بزرگ، از خود دفاع کند.
او گفت: درست مانند جوجه‌تیغی، این استراتژی هم با هدف وارد آوردن آسیب‌های زیاد به مهاجم است تا از حمله‌اش صرف‌نظر کند.
تایوان با دقت چگونگی نبرد اوکراین را بررسی می‌کند تا یاد بگیرد که چطور باید به شکل مناسب در برابر حمله احتمالی چین از خود دفاع کند.
بر اساس داده‌ها، تخمین زده می‌شود که ارتش چین حدود ۲ میلیون سرباز دارد که در برابر ۲۰۰ هزار سرباز تایوان، دست بالا را دارند.
روسیه هم تقریبا یک میلیون کارمند نظامی دارد، در حالی که اوکراین تنها ۵۰۰ هزار نیروی نظامی دارد.
تایوان پیش‌تر بر تسلیحات سنگین از جمله جنگنده، بالگرد و تانک متمرکز بود، اما اکنون دریافته است که این تسلیحات به راحتی توسط مهاجمان هدف گرفته می‌شوند.
استفاده موثر اوکراین از تسلیحات سبک، الهام‌بخش تایوان در تعیین استراتژی دفاعی‌اش در برابر چین بوده است.
اوکراین در جنگ با روسیه از تسلیحات سبک متعددی استفاده کرده است، از جمله موشک‌های جاولین و استینگر برای نابودی تانک‌ها و هواپیماهای روسی.
دولت تایوان متعهد شده تا ۸.۷ میلیارد دلار به بودجه نظامی خود اضافه کند.
کارشناسان نظامی می‌گویند که چین هم دارد از حمله روسیه به اوکراین درس می‌گیرد. آن‌ها آموخته‌اند که اگر می‌خواهند پیروز شوند، باید قدرت زیادی اعمال کنند.
چین جزیره خودگردان تایوان را بخشی از خاک خود دانسته و گزینه حمله نظامی برای پس گرفتن آن را رد نمی‌کند. پکن همچنین به دیگر کشورهایی که با تایوان رابطه بر قرار می‌کنند هشدار می‌دهد.
این تنش‌ها اخیرا با سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان به مراتب شدیدتر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا